Eerste test: Zero SR
Hallo daar… Alles in orde…? Fijn dat je deze test leest… Dat maakt het allemaal wat gezelliger, toch…? Oh, je wil dat ik to-the-point kom? Wel… dan heb je deze keer pech… Dit is namelijk de Super Relax-test… van de nieuwe Zero… SR… Had je al door dat de afkorting SR in dit geval voor Super Relax staat…? Goed zo… ontspan dan maar… en zweef zonder geluid… en zonder stress… mee op Zero’s nieuwste…
Ontspannen of stressen?
Die drie puntjes gaan we voorlopig niet meer gebruiken in deze tekst, maar je begrijpt vast wat de bedoeling ervan is. Als je een dag gaat rijden met de motor, is het meestal ’s morgens vroeg opstaan om voldoende ‘reistijd’ te voorzien richting de mooie streek waar je je route gepland hebt, om vervolgens bij een tankstation snel snel vol te gooien en zo weinig mogelijk tijd te verliezen. Ook ’s middags is een snelle hap beter dan uitgebreid dineren, want je moet je route nog af rijden en in je motorpak eten is ook niet supercomfortabel. ’s Avonds moet je de tijd goed in het oog houden, want anders ben je te laat voor het avondeten. Dat laatste stuk dan toch maar over de autosnelweg? Mja, het zal wel moeten, want anders moet je het thuis weer uitleggen. Afijn, niets is zo ontspannend als motorrijden, maar soms zit je toch wel wat te stressen. In deze test gaan we nu eens net het tegenovergestelde doen. We stippelen een route uit van ongeveer 200 km en zien wel wat er gebeurt.
SR/F Light
Het is natuurlijk geen toeval dat we de Super Relax-test rijden met een elektrische motorfiets. Het type motor leent zich ideaal om niet te ver te rijden en voldoende tijd te nemen op tussenpunten om de accu eventueel op te laden. In dit geval krijgen we de nieuwe Zero SR onder onze kont geschoven. Of ja, ‘nieuw’ is een duur woord voor een machine die afgeleid is van de reeds bestaande SR/F. Zie de SR dan ook als een SR/F Light. Hij is minder krachtig, kan minder ver rijden en is vooral minder prijzig. Je kunt hem ook alleen maar in deze grijze kleur bestellen, terwijl je bij de SR/F de keuze hebt uit rood of grijs. Om er cijfers op te plakken: de SR heeft 74 pk en 166 Nm, de SR/F 110 pk en 190 Nm. Het rijbereik van de SR bedraagt 166 km, de SR/F kan 180 km ver. Tot slot het prijsverschil: 19.270 euro tegenover 24.080 euro. Dat is een flink verschil van 4.360 euro. Maar dit is – voor alle duidelijkheid – geen vergelijkingstest tussen de SR en de SR/F. We trekken namelijk met de SR richting het mooie Scheldeland in Oost-Vlaanderen.
Verwarring
Tijd om te vertrekken dan maar? Nee, nog niet. Rustig aan. Eerst op het gemakje wakker worden en uitgebreid ontbijten. Een eitje erbij? Versgeperst sinaasappelsap? Doe maar hoor, we hebben alle tijd. De Zero tankt terwijl ook nog de laatste elektronen in zijn accu, gewoon aan een 220V-stopcontact. Met nog een stukje chocolade in de mond zijn we helemaal klaar voor de rit. De buurt zullen we alvast niet wakker maken op de fluisterstille Zero. Dat kan al eens verwarring opleveren, want je weet op een elektrische motor niet altijd of hij nu aan staat of niet. Op de SR zie je in dat eerste geval een duidelijk logo op het grote tft-scherm, dus vergissen is uitgesloten. We zoeven door het stadscentrum en laten de motor rustig opwar… Wacht eens! Dat moet natuurlijk niet. Het is een groot voordeel van elektrische motoren, want die zijn altijd klaar om meteen vol in actie te schieten zonder dat olie of koelvloeistof op temperatuur moet komen.
Geen boze blikken
Na een rustige rit door de stad, slaan we af op een dijkweg langs de rivier de Schelde. Dijkwegen zijn dikwijls bezaaid met fietsers en voetgangers, al zeker als het mooi weer is. Vandaag schijnt de zon als een parel in de lucht en er is behoorlijk wat verkeer op de mooie weg. Maar dat vinden we voor een keer nu eens geen probleem. De Zero voelt zich op dit soort wegen duidelijk thuis en we worden vriendelijk gegroet door mede-dijkmensen. Meestal krijg je boze blikken als je met je motor op een dijkweg rijdt, maar in dit geval spat de vriendelijkheid ervanaf. Fijn!
Relaxt rijden
De Zero SR is al even vriendelijk als de mensen. De machine brengt je in een soort van rust die je op een conventionele motor niet hebt. Waar je op die laatste steeds geleid wordt door het geluid en een mechanisch samenspel, rij je met de Zero SR veel relaxter. Je kunt daar niets aan doen of veranderen, het is gewoon zo. Toch zit er een groot snelheidspotentieel in de SR. Draai aan het gashendel en je zoeft in een continue stroom richting hoogst illegale snelheden. Daarbij is het gemis aan motorgeluid wel een dingetje, want je snelheidsbesef is helemaal in de war. Aansluitend daarbij zijn er ook geen versnellingen en is het even aanpassen dat je geen 50 km/u rijdt in derde versnelling bij 2.500 tpm, maar 80 km/u in geen versnelling en aan het-maakt-niet-uit-hoeveel-toeren. Enkel de wind in je helm kan je auditief een idee geven van hoe snel je denkt te gaan. Vermoeiend allemaal, hé? Misschien tijd voor een rustmoment? Natuurlijk wel, dit is nog steeds de Super Relax-test. Hallo schaapjes in de wei. Hebben jullie al menselijke aandacht gehad vandaag?
166 Nm koppel
Opnieuw onderweg is vooral het acceleratievermogen van de SR zo verslavend. Niet alleen door de continue trekkracht waarbij je je serieus moet vasthouden, maar ook door het gebrek aan lawaai voor anderen en het ‘maar’ verkwisten van elektriciteit in plaats van dure benzine. Met zijn 74 pk, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Yamaha MT-07, verwacht je niet dat het optrekken zo intens kan zijn. Maar het magische getal én de waarde die ertoe doet bij elektrische motoren, is het aantal Newtonmeters. In het geval van de SR: 166 Nm. En dat verandert alles.
Geen lichtgewicht
De Zero heeft nog veel meer in petto dan enkel maar snel accelereren in rechte lijn. Afremmen bijvoorbeeld, wat moeiteloos gaat dankzij de stevige J. Juan-exemplaren. Ze geven een goede feedback en happen zoals het hoort, daarbij eventueel geholpen door regeneratie (en dus afremmen op de motor) bij gas los. Met zijn 222 kg rijklaargewicht is de SR geen lichtgewicht, maar voor een elektrische motor valt het goed mee. Daarbij zit het gewicht zo laag en goed verdeeld dat je er nauwelijks hinder van merkt. Het gevolg is een machine die opvallend fijn en kwiek stuurt. De SR ligt vol vertrouwen op de weg, is niet uit zijn lood te slaan en wilt ook graag dat je met hem speelt. Hou wel rekening met een behoorlijk scherpe kniehoek, wat voor langere rijders nadelig is. Maar eerst… middagpauze. Relax…
Tijd voor suiker
De pauze komt niet te vroeg, want het is tijd om de SR wat bij te laden. Aan de brasserie mogen we dat gelukkig gratis doen, mits we er iets eten en drinken. We nemen een uurtje de tijd zodat de SR er weer tegen kan en smullen ondertussen van een lekkere wafel. Slecht voor de lijn, zeg je? Vandaag mag het. Chill. Trouwens, we hebben wat suiker nodig, want het is speeltijd met de SR. Dus… je hebt zelf een buikje!
Spelen doet de SR nog het liefst, zoals het een echte naked bike betaamt. Laat in de remmen, zoeken naar de meeste grip, vol op het gas met eventuele hulp van de goed werkende tractiecontrole… Hij houdt ervan. En wij ook! De kwaliteitsvolle Showa-vering doet haar werk zoals het hoort, en is dat niet het geval, dan kun je ze zowel voor- als achteraan volledig instellen. Ook de Pirelli Diablo Rosso III-banden bewijzen hun al eerder bewezen diensten. Het resultaat is een machine die scherp stuurt – niet messcherp, maar wel zeer goed – en vooral heel volwassen aanvoelt.
Vier rijmodi
Ook interessant zijn de vier verschillende rijmodi (+ een custom modus) die allemaal heel anders aanvoelen. Zo heb je een stuk meer regeneratieve remkracht bij gas los in de Eco-stand en is het acceleratievermogen in Sport van een andere wereld. Het is maar wat je wil op dat specifieke moment of op die bepaalde weg. Van al dat gewissel van rijmodus worden we trouwens behoorlijk moe, dus we besluiten om ons even aan de kant te zetten voor een rustmoment in de zon. Zen.
Afzien
Tijdens de laatste rustpauze van de dag maken we gebruik van een handige feature van de Zero SR. Hij heeft namelijk een opbergruimte waar normaal gezien de benzinetank is op een conventionele motor. Die wordt al behoorlijk ingepalmd door de laadkabel, maar er is wel nog plaats voor een trui die uit moet omdat de zon zo hard schijnt en het lekker warm is. Afzien hoor vandaag. Verder bekijken we de machine eens van dichterbij en valt op hoe mooi die afgewerkt is. Dat is voor een elektrische motor een stuk makkelijker omdat er eenvoudigweg veel minder onderdelen op zitten en aan hangen dan op een motor met verbrandingsmotor. Maar toch hebben de Amerikanen er een mooi geheel van gemaakt, zonder te overdrijven. De styling is behoorlijk alledaags – het kan evengoed een BMW zijn – en daarom niet minder mooi. Een leuke snoet en lekker kontje, fijn opengewerkt trellisframe en duidelijk zichtbare achtervering die wel in de lucht lijkt te zweven. Het jammere is dat de Zero SR, hoewel het een mooie machine is, geen eigen gezicht heeft. Extra jammer is dat er maar één kleurkeuze is: grijs.
En wat zien we daar? Een riemaandrijving! Je zou het nog bijna vergeten, want je merkt er tijdens het rijden helemaal niets van. Geen vertraging of ‘elasticiteit’ als je gas geeft. Het onmerkbare wordt pas merkbaar als je beseft dat je geen kettinggeratel hoort.
Conclusie
We besluiten het laatste gedeelte van de route aan te vangen en… Weet je wat? We stoppen er gewoon mee. Het is fijn en mooi geweest. Waarom nog per se die route afwerken als we nu al tevreden zijn? Het is goed zo. We moeten vandaag helemaal niks. Enkel nog een conclusie bedenken voor de Zero SR. Maar dat kost niet zoveel moeite. We konden namelijk al ongeveer verwachten hoe de SR zou rijden. In basis is het dan ook een SR/F, en die reden we eerder al. De SR is een fijn getekende, fijn afgewerkte en fijn rijdende elektrische motor. Hij heeft meer dan voldoende kracht en kan op allerlei manieren geüpgraded worden. Denk daarbij aan extra accucapaciteit, meer laadkracht of een soort digitale sleutel om extra pk’s uit je SR te halen. Vrijwel alles is mogelijk waarop het leuk is om na bijvoorbeeld een jaar rijden je Zero een tweede leven te geven. Op die manier wordt de hoge prijs van 19.720 euro plots een stuk interessanter.
Fotografie: Jarno Van Osch
Technische gegevens Zero SR
MOTOR
Type: luchtgekoelde, interne permanente magneet AC-motor
Laadvermogen: 3 kW
Oplaadtijd: 4u30min (100%), 4u00 (95%)
Eindoverbrenging: riem
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 55 kW (74 pk)
Maximaal koppel: 166 Nm
ELEKTRONICA
Motor: 5 rijmodi
Rijwielgedeelte: tractiecontrole
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen trellisframe
Vering voor: 43mm UPSD-vork
Stelmogelijkheden: volledig instelbaar
Vering achter: monoshock
Stelmogelijkheden: volledig instelbaar
Veerweg v/a: 120/140 mm
Rem voor: 320mm dubbele remschijf met radiale vierzuigerklauw
Rem achter: 240mm-remschijf met enkelzuigerklauw
Banden v/a: 120/70 R17, 180/55 R17
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis: 1.450 mm
Balhoofdhoek: 24,0°
Naloop: 94 mm
Zithoogte: 787 mm
Rijklaargewicht: 222 kg
Rijbereik: 166 km
PRIJS & INFO
Prijs: € 19.720
Prijs Nederland: € 19.720
Importeur: Zero Motorcycles
Internet: www.zeromotorcycles.com