EICMA: 2023 Bimota KB4 RC café racer
Toen Bimota zijn KB4 onthulde op de EICMA 2021, waren liefhebbers verrast door het relatief zachte uiterlijk en de milde prestaties, die beide in direct contrast stonden met Bimota’s agressieve, immens krachtige 2020 Tesi H2. Die motorfiets vertegenwoordigde Bimota’s terugkeer op het motorpodium nadat het merk lid was geworden van de Kawasaki Groep.
Kawasaki-viercilinder
De KB4 wordt aangedreven door de 142 pk sterke Kawasaki 1.043cc-viercilinder en is bedoeld als een echte sportmotor in de beste Bimota-traditie, een combinatie van een verfijnd chassis en een soepel, maar sterk blok. De styling is relatief retro, met een afgeronde kopkuip die het doel van de motorfiets onderstreept. Bimota kondigde ook een naked edition aan, die niet te zien was op de EICMA 2021. En nu, op de EICMA 2022, krijgen we ‘m wél te zien.

McDonnell Douglas F-4 Phantom
Het resultaat is behoorlijk opvallend. De belangrijkste technische specificaties van de motorfiets zijn ongewijzigd, maar de exclusieve kenmerken zijn duidelijker zichtbaar. Zoveel is duidelijk: de KB4 RC is een pure café racer en hij ziet er veel stoerder uit dan de aangeklede editie. Het vooraanzicht wordt gedomineerd door een paar luchtinlaten die doen denken aan die van de McDonnell Douglas F-4 Phantom. Deze leiden koellucht naar de radiator van de motor, diagonaal gelegen tussen het zadel en het achterwiel. De kanalen zijn speciaal gevormd om een comfortabele zitpositie voor de rijder te garanderen en hem te isoleren van de radiatorwarmte. Een elektrische ventilator achter de radiator zuigt bij lage snelheden koele lucht aan; bij hogere snelheden voeren de inlaten van de kanalen extra veel lucht (ram air) aan. Zodra de radiator is afgekoeld, komt de warme lucht via een kanaal aan het einde van de kont naar buiten.

Marzocchi en Brembo
Zowel de voor- als achtervering zijn semiactieve, elektronisch gestuurde Marzocchi-units, een 50 mm voorvork en een monoshock achter. Het remsysteem is volledig Brembo: dubbele 320 mm schijven aan de voorzijde met Stylema-vierzuigerremklauwen en een enkele 220 mm schijf aan de achterzijde met een tweezuiger-remklauw, allemaal met ABS. De gesmede aluminium wielen zijn voorzien van 170/70-17 (voor) en 190/50-17 (achter) radiaalbanden. De zithoogte is een gemakkelijk bereikbare 810,3 mm en het drooggewicht is naar verluidt matig.
