EICMA: Benelli presenteert nieuwe TRK 702 en TRK 702 X
Benelli toonde op EICMA de definitieve productiemodellen van z’n TRK 702 en TRK 702 X. De eerste is de meer weggerichte van de broertjes, de extra ‘X’ is rijp voor een streep onverhard.
Voor de aandrijving van de 702’s heeft Benelli een gloednieuwe tweecilinder van 698 cc ontwikkeld, die 76,2 pk (56 kW) levert bij 8.750 tpm en 68,2 Nm presteert bij 6.250 tpm. Aan het blok is een zesbak gekoppel en er is ook een 35 kW-versie voor A2-rijbewijzen. Het frame is een stalen trellisframe, afgeveerd door een 50 mm UPSD-vork en een alu swingarm met een centrale monoshock (instelbare veervoorspanning).
Voor verwarmde handvatten en een verwarmd bestuurderszadel moet je bijbetalen, waarna je beide kan bedienen middels verlichte knoppen op het stuur. Het remsysteem bestaat vooraan uit vierzuigerremklauwen en dubbele 320mm schijven, achteraan maken een éénzuigerremklauw en een enkele 260 mm remschijf de dienst uit.
Om de alu 17-inch velgen zijn Pirelli Angel GT 120/70- en 160/60-banden gesjord, en in de tank past 20 liter. De koplamp is full led en achter het kuipwerk schuilt een 5-inch tft-kleurenscherm met hoge resolutie. Via Bluetooth-verbinding koppel je je telefoon zodat inkomende oproepen worden getoond. Optioneel kan zelfs een camera in de voorzijde van de motorfiets worden gemonteerd – dàt is eens iets nieuws. De Benelli TRK 702 is vanaf het voorjaar van 2023 verkrijgbaar in antracietgrijs en parelwit.
TRK 702 X
Wie niet vies is van een avontuurtje, kiest best voor de X-versie van de TRK 702. Die krijgt hetzelfde blok ingelepeld als de wegversie, die ook hier 76,2 pk (56 kW) bij 8.750 tpm en 68,2 Nm bij 6.250 tpm levert. Het verschil schuilt in het rijwielgedeelte.
Het frame is nog steeds een trellis-frame, maar de ophanging is anders. Aan de voorzijde vinden we een 50 mm UPSD-voorvork met 140 mm veerweg. Aan de achterzijde zit een aluminium swingarm, (instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping), met 173 mm veerweg. Het remsysteem bestaat – net zoals op ‘de gewone’ vooraan uit vierzuigerremklauwen en dubbele 320mm schijven, achteraan maken een éénzuigerremklauw en een enkele 260 mm remschijf de dienst uit.
Ook op vlak van de wielen zit er een verschil: de X doet het met een meer offroadwaardig 19-inch voorwiel en de 17-inch achteraan. Om de spaakwielen zijn Pirelli Scorpion Rally STR gemonteerd. De Benelli TRK 702 X is verkrijgbaar in Antraciet- en Moongrey.