EICMA: Bimota’s eerste crossmotor, de nieuwe BX450
Decennialang heeft Bimota exclusieve straatmotoren gemaakt, maar de BX450 is het allereerste enduromodel van het designhuis. Het is geen crossover ADV-motorfiets, maar een echte wedstrijdmachine, die bedoeld is om mee te doen aan grote enduro en ISDE-evenementen. Kawasaki vroeg Bimota de KX450 aan te passen tot een lichtere, competitievere motorfiets.
Specifieke mapping en Arrow-uitlaat
Het technische team van Bimota werkte met het basis Kawasaki-platform, beginnend met het massieve aluminium twinspar frame met klassieke onderste dubbele wieg. Dat is een solide structuur die een 449cc-ééncilinder herbergt. In de nieuwe Bimota BX450 heeft deze unit een elektrische starter, een ECU met specifieke mappings en tractiecontrole, en een Arrow-uitlaatsysteem.Terwijl Bimota niet veel heeft onthuld over de prestaties van de motor, is het meer open over het chassis en de ophanging. Hier heeft Bimota de originele onderdelen behouden: een volledig verstelbare 49mm Showa-voorvork met een offset-as aan de voorkant en Kawasaki’s Uni-Trak monoshock achter gekoppeld aan een aluminium achterbrug. Voor en achter bieden elk 305 mm veerweg. Nissin zorgt voor de remmen en de spaakwielen zijn voorzien van Metzeler 6 Days M+S banden.
Aandacht voor details
Bimota heeft het gewicht gereduceerd tot 109,8 kg. Moeilijker te meten, maar meer direct van invloed, is het visuele uiterlijk van de motorfiets, met name de aandacht die Bimota heeft besteed aan details en de verfijning van de slanke lijnen van de BX450. Zoals de meeste Bimota’s, zal de productie worden beperkt tot maximaal een paar honderd stuks.