EICMA: Honda knalt met nieuwe XL750 Transalp
Honda’s gloednieuwe Honda XL750 Transalp zet de avontuurlijke lijn van zijn iconische voorganger verder. Klaar voor een compleet nieuwe generatie rijders om te gaan waar de wegen heen leiden. De paralleltweecilinder levert 92 pk en 75 Nm. Rijmodi, Torque Control, wheeliecontrole, instelbare motorrem en vermogensafgifte,… De elektronica staat duidelijk op niveau. Het stalen frame is gekoppeld aan een volledige Showa-ophanging, met een 21” voor- en 18” achterwiel. Verder krijgt de nieuwe Transalp een 5 inch tft-scherm, Honda Smartphone Voice Control, ledverlichting en automatisch uitschakelende richtingaanwijzers.
Ruimte tussen de CB500X en Africa Twin
Honda introduceerde de originele transalp in 1986, uitgerust met een 583cc V-twin motorblok. Het model groeide uit tot een legende, geruggensteund door een grote betrouwbaarheid en een tijdloos design, en is ook nu nog regelmatig terug te vinden op Europese wegen. Het adventure-segment kende een enorme expansie de laatste jaren. Honda heeft in dat segment al de lichte CB500X en de grote CRF1100 Africa Twin. Daartussenin is nog heel wat plaats voor iets nieuw, en het is daarom dat Honda de nieuwe XL750 Transalp heeft gebouwd.
Specs van de Honda XL750 Transalp
De gloednieuwe 755cc paralleltweecilinder (dezelfde als die van de nieuwe CB750 Hornet) levert 92 pk en 75 Nm. Elektronische rijhulpmiddelen verlopen via Throttle By Wire (TBW) en omvatten vier rijmodi met parameters voor vermogen, motorrem, ABS en tractiecontrole via Honda Selectable Torque Control (HSTC) vooraf ingesteld. Via een vijfde USER-modus kan de rijder die parameters naar eigen voorkeur instellen. Showa 43 mm SFF-CA USD voorvorkpoten en een achterschokbreker verbonden via Pro-Link moeten alle oneffenheden en hobbels fijnfilteren. De dubbele tweezuigerremklauwen zorgen voor de nodige stopkracht. De banden – 90/90-21 voor- en 150/70-18 achteraan – presteren zowel on- als offroad.
Voice Control en kleuren
Een 5-inch tft-kleurendisplay biedt connectiviteit via het Honda Smartphone Voice Control (HSVCs)-systeem voor zowel Android- als iOS-apparaten. Daarmee is de rijder onderweg verbonden met zijn of haar smartphone. Het systeem maakt spraakbeheer van telefoongesprekken, berichten, muziek en navigatie mogelijk. Er is een op een helm gemonteerde headset nodig en de smartphone maakt via bluetoothverbinding met het dashboard.
De 2023 XL750 Transalp zal te verkrijgen zijn in het grijs, zwart en Tricolour.