EICMA: Honda presenteert nieuwe Rebel 1100 Touring
De veelbesproken Honda bagger is een feit, want Big Red introduceerde vandaag zijn Rebel 1100 Touring – een Rebel 1100 cruiser met een koplampkuip en harde koffers – voorafgaand aan de opening van de EICMA in Milaan.
De koffers zitten vrij hoog gemonteerd en ogen best klein. Hoeveel bagage je erin kwijt kan, deelt Honda niet mee. Maar meer dan je spullen voor een weekendtripje hoef je niet te ambiëren, gokken wij. De kopkuip is geïnspireerd op de grotere touringbaggers zoals je die tegenwoordig bij Indian ziet, met een laag uitgesneden windscherm en hoekige randen.
Verder is veel van de motorfiets identiek aan de standaard Rebel 1100. Je krijgt een vloeistofgekoelde paralleltwin met een cilinderinhoud van 1.084 cc, afkomstig van de Africa Twin en opnieuw getuned voor gebruik in een straatgerichte cruiser. Je kunt kiezen voor een standaard zesversnellingsbak of de automatisch schakelende DCT. Er is een 43mm voorvork en Showa schokdempers met instelbare veervoorspanning. De voorvering heeft 122 mm veerweg, achteraan moet je ’t zien te rooien met 94 mm. Het standaardmodel met zes versnellingen weegt 238 kg, tel daar 10 kg bij op voor het DCT-model.
Natuurlijk hebben alle motoren uit deze lijn ABS. Er is slechts één schijfrem voor, met een diameter van 330 mm, en natuurlijk slechts één schijf achter (256 mm diameter). De brandstofcapaciteit bedraagt slechts 13,6 liter; dat is waarschijnlijk voldoende voor de meeste gebruikers, maar voor rijders die echt willen toeren met deze motorfiets is dat misschien wat weinig.
Voor is er een 130/70R-18 band en achter een 180/65R-18 band.
De Rebel 1100 Touring zal enkel verkrijgbaar zijn in het hierboven getoonde Gunmetal Black Metallic.