Europese motorfietsfabrikanten vestigen verkooprecords in 2021
Europese motorfietsfabrikanten hebben in 2021 historische verkooprecords gevestigd. Ze verkochten de meeste motorfietsen in Europa en Noord-Amerika, hoewel de vraag naar Europese motorfietsen wereldwijd lijkt toe te nemen. Dit ondanks tegenwind zoals tekorten in de bevoorrading, vertragingen bij de verzending en andere effecten van de pandemie. Door de opkomst en ondergang van COVID is de interesse in motorrijden niet afgenomen, vooral niet in het offroad- en adventuresegment. Laten we eens kijken hoe de grote spelers het ervanaf brachten.
BMW Motorrad
BMW heeft zijn alltime verkooprecord verbroken met 194.261 afgeleverde motorfietsen vorig jaar. De verkopen stegen in Europa en Azië, en stegen met 32 procent in de Verenigde Staten. Het zal geen verrassing zijn dat boxermodellen als de R 1250 GS en Adventure opnieuw de grote drijvende kracht waren.
Pierer Mobility: KTM, Husqvarna en GasGas
Pierer Mobility, het moederbedrijf van KTM, Husqvarna en GasGas, rapporteerde een verbazingwekkende 332.881 motorfietsverkopen in 2021, het elfde opeenvolgende jaar met verkooprecords. Europese en Noord-Amerikaanse kopers waren verantwoordelijk voor het grootste deel van de stijging. Een andere factor was de explosieve stijging van de vraag naar terreinmotoren en dual-sportmotoren tijdens de pandemie, waaraan de drie motormerken van Pierer voldoen.
Ducati
Ducati brak ook haar wereldwijde verkooprecord in 2021 met een eindscore van 59.447 geleverde motorfietsen. Ter referentie, Ducati verkocht 48.042 motorfietsen in 2020 en 53.183 in 2019. Het zal niemand verbazen dat de Verenigde Staten de wereldwijde verkoop aanvoerden met ongeveer 9.000 eenheden, op de voet gevolgd door Ducati’s thuismarkt Italië. Ducati claimt dat de Multistrada V4 hun bestseller was. De wereldwijde verkopen werden extra gestimuleerd door de release van een geheel nieuwe Monster en een vernieuwde Panigale V4. De onlangs aangekondigde DesertX arriveert later dit jaar, dus het zal interessant zijn om te zien of dat model de cijfers verder kan stimuleren in 2022.
Piaggio Groep: Piaggio, Vespa, Aprilia en Moto Guzzi
Piaggio heeft nog geen prestatiecijfers voor 2021 vrijgegeven, hoewel een rapport over de eerste 9 maanden van het jaar aangeeft dat er wereldwijd 430.600 voertuigen zijn verscheept, een stijging van 21,7 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2020. Aprilia’s nieuwe 660-twins en Moto Guzzi’s V85 TT droegen bij aan dit succes.
Triumph
2021 was een mijlpaal voor Triumph. Hinckley heeft onlangs een speciale Tiger 900 Rally Pro op de markt gebracht om te vieren dat sinds de ‘herintreding’ van Triumph in 1990 de miljoenste motorfiets is gebouwd. In 2021 werden meer dan 75.000 Triumph-motorfietsen geregistreerd.
Premium was welvarend in 2021
Hoe hebben Europese motorfabrikanten nieuwe records gevestigd in zo’n tumultueus jaar? Vergeet niet dat in 2020 veel van deze merken tijdelijk hun deuren sloten, dealers verloren, problemen hadden met de verzending en de bevoorrading, en uiteindelijk verlies leden.
Verschillende factoren liggen waarschijnlijk aan de basis van deze snelle opleving. De belangstelling voor motorrijden blijft hoog terwijl de pandemie voortwoedt, en motorrijders zijn blijkbaar bereid om nu te betalen voor een meer premium motorervaring.
Olifant in de kamer
Vergeet ook niet dat sommige van deze merken, met name Triumph en Aprilia, onlangs aantrekkelijke instapmodellen hebben geïntroduceerd die de verkoop verder hebben gestimuleerd. Ondertussen vertrouwden KTM en BMW op hun traditionele sterke punten voor succes, aangezien de belangstelling voor offroadmotoren en adventures sterk blijft. Tot slot is er nog de olifant in de kamer: motorrijden wordt een steeds duurdere bezigheid. Dat lijkt klanten van high-end Eurobikes niet te storen. Die blijven de prestaties, functies en kwaliteiten kopen die deze motorfietsen te bieden hebben. In feite bevinden welgestelde klanten zich in een nog betere positie om dergelijke motorfietsen te kopen na de dramatische economische verschuivingen van de afgelopen 2 jaar.
Hoe zit het met de Japanse en Amerikaanse merken?
De eindejaargegevens van andere merken zullen meer onthullen over de gezondheid van de wereldwijde motorindustrie. Volgens de Japan Automobile Manufacturers Association rapporteren Honda, Yamaha, Kawasaki en Suzuki al de hoogste binnenlandse verkoop in 23 jaar. In de Verenigde Staten zullen investeerders en motorrijders binnenkort de jaarlijkse prestatiecijfers van Harley-Davidson en Indian te horen krijgen.