Fijne verjaardag Suzuki: 70 jaar sinds de eerste Suzuki-‘motorfiets’
Buig nederig het hoofd voor de kleine motorfiets hieronder, want voor Suzuki heeft ‘ie een buitengewone betekenis. De zogenaamde ‘Power Free’ was de allereerste tweewieler die Suzuki ooit bouwde. De gemotoriseerde fiets werd aangedreven door een 36 cc ééncilinder en kwam in juni 1952 op de markt, exact zeventig jaar geleden.

Eerste weefgetouwen
Oprichter Michio Suzuki maakte eerst weefgetouwen. Het idee van een motorfiets kwam van de directeur van het bedrijf, die toevallig Shinzo Suzuki heette – een veel voorkomende achternaam in Japan. Shinzo ging altijd op de fiets naar zijn visstek en vond dat maar wat vermoeiend. Dus bedacht hij een mechanisme met een dubbele versnelling waardoor je het voertuig zowel als fiets en als motorvoertuig kon gebruiken.
Aanvankelijk kreeg Yoshichika Maruyama de leiding over het project. Hij bouwde eerst het 30cc-Atom-prototype bouwde, 0,2 pk sterk. Daar verscheen vervolgens een tweede versie van met 36 cc, die verrassend genoeg met zo’n kleine toename in cilinderinhoud uitkwam op 1 pk bij 4.000 tpm. Het was de ultieme motorfiets, gekoppeld aan een transmissie met twee versnellingen en een meervoudige, natte plaatkoppeling. De Power Free bleek veel beter dan de concurrentie. In 1953 zag de Diamond Free het levenslicht. Met z’n 60 cc won ‘ie de eerste hillclimb-race op Mount Fuji. Dankzij dit succes steeg de verkoop van 4.000 naar 6.000 stuks per maand.
De eerste stappen
Kleine aantallen, dat is duidelijk, maar het waren de eerste stappen in een groot verhaal waarin de Japanse fabrikant in 1960 debuteerde in de ‘echte’ racerij. In 1962 werd zowel de eerste Grand Prix als het eerste wereldkampioenschap gewonnen. Suzuki werd succesvol in meerdere takken van de motorracerij, waaronder 7 wereldtitels in de GP 500 en MotoGP en zelfs 20 in de Endurance. Ja, de Power Free had een cilinderinhoud van slechts 36 cc, maar hij bracht Suzuki ver. Heel ver.