Gaan middenklasse adventures domineren in 2022?

Als je de afgelopen twee jaar aan een groepsrit hebt meegedaan, heb je waarschijnlijk gemerkt dat het aantal middenklasse adventure motorfietsen is toegenomen. Een paar motormerken merkten deze trend een paar jaar geleden al op, wat leidde tot een aantal geweldige nieuwe motoren. De opvallendste waren de Yamaha Ténéré 700 en de KTM 790 Adventure, beide uitgebracht in 2019.

Wie wordt nummer 1?

Knallen we door naar 2022 met alle nieuwe releases, dan heeft Yamaha een World Raid-model van de Ténéré 700 uitgebracht, KTM heeft zijn 890 Adventure geüpdatet, Ducati heeft de DesertX gelanceerd en Aprilia de Tuareg 660 – om er maar een paar te noemen. De race voor de nummer 1-positie in de categorie adventure motorfietsen is begonnen. Elke motorfiets lijkt in te spelen op de unieke behoeften van elke rijder. Van de doortrapte stijl van de DesertX tot de doe-het-allemaal-goed stijl van de Tuareg 660. De motoren uit de middenklasse categorie zijn handzaam, levendig en gaan er hard vandoor, ook al kunnen ze niet tippen aan de superbike-snelheden van de grotere jongens.

We geven je drie redenen waarom de middenklasse adventures gaan domineren in 2022.

 1. Lagere prijzen

Middenklasse adventures kosten minder. Open deur, maar zo simpel is het. Het prijsverschil varieert, maar de grote allroads kosten al snel 5.000 euro meer. Ja, de middengewichten moeten het misschien doen met mindere vering en remmen, maar met een extra 5.000 of 6.000 euro in de bank, kun je kiezen voor upgrades die je motorfiets naar een hoger niveau tillen.

2. Lagere verzekering

Verzekeringstarieven: minder cc’s/pk’s betekenen een betere verzekeringspremie. Want in basis telt: hoe groter de motor, hoe hoger de premie. En voor de jongere rijders die toch al extra kosten moeten maken (kleding, helm, handschoenen,…) besparen met wat minder honderden euro’s per jaar.

3. Veroorzaken minder angst

Middenklasse adventure-motorfietsen boezemen minder angst in omdat ze gewoon meer benaderbaar zijn. Wanneer rijders beginnen met adventure touring, is er angst om met een grotere motor offroad te rijden. Lichtere motorfietsen nemen een deel van die angst weg door hun formaat, gewicht en beter beheersbare pk’s. Maar er zijn ook nadelen. Er is minder bescherming tegen de elementen en de wind. Als je de R 1250 GS en de Ténéré 700 achter elkaar rijdt in de regen of in het stof, dan weet je precies wat dit betekent. Dit, en de typisch strakkere ergonomie en kleinere inhoud van de benzinetank kunnen langeafstandstoerrijders afschrikken. Andere nadelen zijn dat de motormerken soms geen topvering of remonderdelen leveren voor middenklasse motorfietsen, hoewel er voor praktisch elk fabrieksonderdeel wel een aftermarket product bestaat.

De 2022 middengewicht mededingers

Een paar middenklasse adventure motorfietsen doen veel stof opwaaien in de pers, op fora en sociale media. In een willekeurige volgorde zijn hier de motorfietsen die serieuze interesse wekken voor 2022.

Yamaha Ténéré 700 (10.599 euro)

Voor de Toearegs in de woestijnen van Noord-Afrika betekent Ténéré ofwel ‘eenzaamheid’ ofwel ‘woestijn’. Wij houden het op het eerste, omdat de Ténéré 700 alles te maken heeft met ver weg zijn van alles, zonder veel rijcomfort op de weg op te offeren. Wat is er niet leuk aan? De motor weegt iets meer dan 200 kilo rijklaar en zijn 689cc-paralleltwin levert 72 pk en 68 Nm, uitgesmeerd over het hele toerenbereik. En de onderhoudsintervallen zijn elke 40.000 kilometer voor klepcontroles, wat de onderhoudskosten drastisch verlaagt. Laat er een vallen. Geen probleem. Te veel gas gegeven? Geen probleem. Heb je te veel plezier? Misschien een probleem als je vanuit eenzaamheid terug moet keren naar het normale leven.

KTM 890 Adventure R (14.999 euro)

De 890 Adventure R, het boze broertje van de 1290 Adventure R, die in 2021 de 790 Adventure verving, is de ultieme middengewicht adventure voor wie op zoek is naar KTM-prestaties voor een lagere prijs. Voor liefhebbers van offroad is het R-model uitgerust met een zwaardere 48mm WP-voorvork en 263 mm grondspeling, zo’n 20 mm meer dan het basismodel. De paralleltwin van 889cc levert een pittige 105 pk bij 8.000 tpm. Dat is meer dan genoeg voor het 196 kg (droog) wegende Oostenrijkse beest, vooral omdat dat vermogen wordt getemd met de allernieuwste KTM-elektronica. De onderhoudsintervallen bedragen 25.000 kilometer, wat extra kosten met zich meebrengt. Maar voor de Ready to Race-fans zijn die extra kosten elke cent waard voor de prestaties.

Ducati DesertX (16.290 euro)

Na jaren van teasen is Ducati in het middenklasse adventure spel gestapt met de DesertX, een motor die duidelijk als doel heeft te concurreren met de KTM 890 Adventure R. Ducati gaat door met het aanbieden van haar beproefde formule van veel pk’s en een lager gewicht. De DesertX wordt geleverd met een 937cc V-twin, geleend van de Multistrada V2 en Monster, maar de desmodromische krachtbron is getuned voor adventure-touring, waardoor de vermogensafgifte voor zowel on- als offroad in balans is. Het vermogen is 110 pk bij 9.250 tpm en 93 Nm koppel bij 6.500 tpm, meer dan genoeg om de Dakar-stijl motorfiets met een drooggewicht van 202 kg met gemak naar hoge snelheden te stuwen. Hoewel Ducati de topsnelheid nog moet bevestigen, weten we dat de Multistrada V2 in staat is om 235 km/u te halen en deze DesertX is veel lichter. Voeg daarbij zo’n 250 mm grondspeling en een 21 x 18 inch wielsetup, en het echte avontuur is dichterbij dan ooit.

Husqvarna Norden 901 (14.799 euro)

Toen Husqvarna, in 2013 gekocht door de KTM Group, de eerste plaagbeelden van de Norden 901 toonde, zagen velen een wedergeboorte van de eerbiedwaardige KTM 990 Adventure. Dat was/is een zeer gerespecteerde motor binnen de wereld van adventure motorrijden. Ja, de Husqvarna heeft een 990-styling. En ja, de motorfiets is gebouwd op het KTM 890 Adventure-chassis. Maar het resultaat is anders. De Norden 901 past perfect tussen de basis 890 Adventure en 890 Adventure R-modellen. Voor wie op zoek is naar wat meer comfort en een opvallende styling, zal de Norden 901 moeilijk te verslaan zijn.

Aprilia Tuareg 660 (11.999 euro)

Aprilia is in 2022 ook in het middenklasse adventurespel gestapt met zijn Tuareg 660. Dat is een directe concurrent van de Ténéré 700 wat vermogen, omvang en prijs betreft. De Aprilia Tuareg 600 is wel wat duurder dan de Ténéré 700. De middengewicht uit Noale volgt dezelfde styling en setup als de anderen. De 659cc-paralleltwin levert een beheersbare 80 pk bij 9.250 tpm, voldoende voor het gewicht van 20 kilo. De motorfiets is voorzien van de broodnodige 21 x 18 inch spaakwielen en 241 mm grondspeling. De Aprilia is gebouwd om onder alle rijomstandigheden ideale prestaties te leveren, en dat is waar veel rijders uiteindelijk op uit zijn. De Tuareg kan in de modder misschien niet tippen aan zijn Europese tegenhangers, maar zijn algehele capaciteiten zullen voor veel rijders opwegen tegen de offroadmogelijkheden. En de styling is een van de meest unieke binnen het middenklasse adventure segment.

Dominantie?

Voor veel motorrijders is de middenweg de enige weg. Helaas hadden adventure-motorrijders in het verleden maar weinig opties. Ofwel ging je voor het rijden op een grote motorfiets met veel inhoud, waardoor je serieus offroadplezier en minder gewicht opofferde. Ofwel zat je vast aan beperkte opties, zoals de eerbiedwaardige Suzuki V-Strom 650, overigens een geweldige motor. De laatste paar jaar is het spel veranderd. Meer en meer middenklasse motoren stromen de showrooms binnen, en uiteindelijk ook de straten en onverharde wegen over de hele wereld.
We sluiten af met een oproep: maak er eens een ritje mee, dan begrijp je misschien waarom deze adventures niet alleen 2022 gaan domineren, maar ook in de toekomst blijven domineren. De onverharde weg is nog nooit zo leuk geweest.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.