Grote broer voor de 650: Moto Morini presenteert X-Cape 1200
Nee, bij Moto Morini hebben ze de afgelopen jaren niet stilgezeten. Maar sinds 2022 zit er flinke vaart in het Italo-Chinese merk. Na de Seiemmezzo SCR en STR, en de X-Cape 650 verschijnt de herrezen motorbouwer nu ook met een ‘grote’ allroad op de bühne. De X-Cape 1200 deelt op het eerste zicht best wat genen met de X-Cape 650, maar dan met een 1200cc in het vooronder. Volgens de eerste teasers van het merk – inclusief onderstaand beeldmateriaal – komt de X-Cape 1200 er al tegen eind 2023.
Terug naar de roots
Met deze 1200 keert het merk wel duidelijk terug naar z’n roots: de beresterke Corsaro en Milano zijn dan wel uit het gamma verdwenen, maar verre van vergeten. En als we tijdens de perspresentatie van de Seiemmezzo’s goed hebben geluisterd, zit ook een revival van die twee eraan te komen. Ook de Granpasso – de overduidelijke geestelijke vader van deze nieuwkomer – hoort in dat rijtje. Maar wie gammatoppers wil aanbieden, kan het best wat aantallen verzetten in het middensegment. Vandaar dat het aanbod voorlopig werd opgebouwd met(erg gesmaakte) zesenhalfjes. Al zit er dus een quasi-verdubbeling in cilinderinhoud aan te komen.
Karig met specs
Erg kwistig zijn ze bij Moto Morini overigens niet met (voorlopige) specs. De grote designlijnen lijken overeen te komen met de X-Cape 650, al wijken de scherp gepenseelde koplampen wel af. Op de beelden lijkt de 1200 ook op 21/18-inch wielen te lopen, met Pirelli Scorpion Rally STR’s eromheen gesjord. De wakkere bakker had ook de Brembo Stylema’s al gespot, waarmee de X-Cape 1200, net zoals z’n kleinere broertjes, uitpakt met een hoogkwalitatief basispakket. In het frame lijken we de 1.200cc V-twin aan te treffen die destijds in de Corsaro en de Milano het mooie weer maakte, en toen dik 140 pk en meer dan 120 Nm presteerde. Dat zou anno 2023 dan volledig herzien en met een Euro 5-stempel in z’n boekje moeten worden, dus rest de vraag wat er nog rest van die cijfers…