Halen we binnenkort waterstof uit zeewater?

Dat zou wel eens het geval kunnen zijn, als een team van de Australische RMIT-unief slaagt in z’n opzet. De onderzoekers hebben een speciale katalysator ontwikkeld die enerzijds minder energie verbruikt, ontzilting overbodig maakt en de productieprijs van waterstof – toch een van de heikele punten tot op heden – vergelijkbaar maakt met die van fossiele brandstoffen.

Veelbelovend op papier

Waterstof wordt regelmatig geprezen als dé cleane energiebron ter vervanging van fossiele brandstoffen. Het probleem is dat de productie van waterstof tegenwoordig alsnog afhankelijk is van fossiele brandstoffen. Een nuloperatie of erger, dus. Een mogelijke oplossing ligt in koolstofarme waterstof, die geproduceerd wordt door de elektrolyse van water. Daarbij wordt elektrische stroom door water gestuurd om het te splitsen in elementen waterstof en zuurstof. De zogenaamde elektrolysers hebben nood aan dure katalysatoren en verbruiken veel energie en zoet water – zo is er ongeveer negen liter nodig om één kilogram waterstof te maken. Ze hebben ook een toxische output: geen kooldioxide, maar chloor.

Al ligt de oplossing volgens een groep onderzoekers van de RMIT-universiteit in Melbourne, Australië, tussen hun vaderland en het onze in: in het zeewater.

Kawasaki’s waterstofmotor: rijdt hij binnenkort op waterstof uit de zee?

Nieuwe katalysator

Tot nu toe was het gebruik van zeewater een no-go, omdat er te veel energie verloren ging aan ontzilting, en een opschaling naar massaproductie nagenoeg onhaalbaar was. Maar de nieuwe katalysator van het RMIT-team zou met zout water kunnen werken. Dat is niet enkel voordelig op economisch en ecologisch vlak, maar de katalysator is ook goedkoop te bouwen, werkt al bij kamertemperatuur en heeft weinig energie nodig om z’n ding te doen. En dat zet de deur naar massaproductie dan weer op een flinke kier.

Als het team erin slaagt om de productiekost te drukken tot het niveau van de winning van waterstof middels fossiele brandstoffen, dan wordt het helemaal interessant. Op dit moment zou een kilogram waterstof uit zeewater omgerekend 1,27 euro kosten. Dr Mahmood en zijn onderzoeksgroep werken momenteel aan een demo-installatie om de grootschalige toepassingen verder te testen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Mr Suraj Loomba, Dr Nasir Mahmood and Dr Muhammad Waqas Khan (vlnr.) leden van het RMIT-onderzoeksteam.

Bron: RMIT University

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.