Harley-Davidson stopt productie EVO Sportster
Harley-Davidson kondigt het einde aan van de EVO Sportster-productie. De laatste motorfiets liep onlangs van de productielijn. De Sportster-lijn was onderdeel van Harley-Davidson’s line-up sinds de jaren 50. De nieuwe Sportster S, gebouwd rond het Revolution Max-blok, biedt Harley-fans een gespierde roadster voor de 21e eeuw. De luchtgekoelde EVO-lijn is geschiedenis, na een productie sinds 1986.

Slechte reputatie verdween
In het midden van de jaren 80 volgde de EVO V-twin het Ironhead-blok in de Sportster-serie op. De Ironhead Sportster had een slechte reputatie. Sommige rijders hadden veel geluk, maar anderen hadden een hekel aan de nukken van de motorfiets en vonden hem onbetrouwbaar. Dat was niet het geval met de Evolution Sportsters. De luchtgekoelde motor was makkelijk om mee te leven, en makkelijk te upgraden. Harley-Davidson bood de motor het grootste deel van zijn bestaan aan in 883cc- en 1.200cc-varianten.

Makkelijk aan te passen
Rijders konden het kleinere blok upgraden naar de grotere cilinderinhoud met goedkope standaardonderdelen, en met de spullen van aftermarket-leveranciers zoals S&S kon je nog verder gaan. De Sportster was ook gemakkelijk aan te passen aan nieuwe functies. In de beginjaren bood Harley-Davidson 883cc-versies van de Sportster aan. Later volgden zwaardere varianten, zoals de sportieve XR1200. Meer recent was de dikke 48 en de Iron 1200, met gruizige jaren 70-styling.
