Hier is ‘ie dan: de 2021 Triumph Trident 660
Wie de sociale media van Triumph in de gaten hield de afgelopen weken kon er nauwelijks naast kijken. Na de aankondiging van de Trident met parelwitte conceptfoto’s eind augustus en een aantal teasers op Instagram en Facebook van het silhouet van het nieuwe model gecombineerd met de woorden Pure, Triple, Advantage onthult Triumph nu alle details over hun nieuwste creatie. En die zijn veelbelovend.

660 cc driecilinder
Met de naam geeft Triumph meteen ook de cilinderinhoud van hun nieuwe model prijs: 660 cc. En natuurlijk zijn die cc’s verdeeld over een blok met drie cilinders. Meer nog: het is de eerste en enige driecilinder in het middenklasse Roadster-segment. Met de Trident 660 willen de Britten het publiek – vooral “een nieuwe generatie Triumph-rijders” – bekoren met hun trademark driecilinder gecombineerd met toonaangevende technologie, uitstekend rijgedrag en een ongelooflijk scherpe prijs. En scherp is die prijs: slechts €7.995 (€8.955 in Nederland).

Het beste van beide werelden
De Trident 660 maakt deel uit van Triumph’s Roadster line-up (waar ook de Street en de Speed Triple RS toe behoren), maar het motorblok is wel geheel nieuw en ontworpen voor maximale prestaties in een uitgebalanceerd karakter. Het driecilinderblok combineert de prestaties van een tweecilinder in het lage en middengebied, met de kracht van een viercilinder in hoge toeren. Piekvermogen is 81 pk bij 10.250 tpm en maximaal koppel bedraagt 64 Nm bij 6.250 tpm. Bovendien is 90% van het beschikbare maximale koppel inzetbaar over bijna het hele toerenbereik. De Trident 660 heeft een slip & assist-koppeling en kan ook aangepast worden voor compatibiliteit met het A2-rijbewijs.

Ongeëvenaard rijgedrag
Triumph ging op zoek naar de perfecte balans tussen een gemakkelijke, natuurlijk aanvoelende wendbaarheid en een inzetbaar dynamisch karakter met een vertrouwenwekkend gevoel voor puur rijplezier. Dat begint met een combinatie van een comfortabele zithouding, een smal zadel, een lage zithoogte, een aluminium taps toelopend stuur en een laag rijklaar gewicht van 189 kg. Premium onderdelen doen de rest: een Showa USD voorvork en Showa monoshock achtervering met instelbare voorspanning voor de ophanging, Nissin-remklauwen en Michelin Road 5 rubber.


Technologie
Behalve een uitstekend rijgedrag is de nieuwe Trident ook voorzien van heel wat technologie voor maximaal rijplezier. Zo beschikt Triumphs nieuwste standaard over ABS, twee rijmodi (Road en Rain), uitschakelbare tractiecontrole en ride-by-wire. Het geheel nieuwe dashboard heeft een TFT-kleurenscherm dat, indien uitgerust met de juiste accessoirepaketten, ook turn-by-turn navigatie, GoPro-bediening en telefoon- en muziekbediening op zich kan nemen via Bluetooth. Verlichting is volledig LED.

Iconisch ontwerp-DNA
Het iconische ontwerp-DNA van Triumph laat zich duidelijk voelen in de pure en minimalistische houding en de strakke lijnen. Het uiterlijk van de nieuwe Triumph Trident 660 wordt gekenmerkt door een nieuwe eigentijdse designstijl en Triumphs kenmerkende knie-uitsparingen. . Lichtgewicht vijf-spaaks gegoten aluminium wielen geven de motor een agressieve uitstraling dankzij het zwarte, sportieve ontwerp. Zoals bij elke Triumph-motorfiets ging veel aandacht uit naar detail en de afwerking. Van de carrosseriekleurige radiatorkappen tot de aluminium kroonplaten tot de vorkbeschermers in carrosseriekleur, het taps toelopende aluminium stuur en de traanvormige spiegels.


Vier kleurenschema’s
De Trident zal beschikbaar zijn in vier opvallende kleurenschema’s.
- SILVER ICE & DIABLO RED:
Het meest toegewijde kleurschema dat Silver Ice en Diablo Red bodywork combineert met een groot Triumph-logo op de tank - MATT JET BLACK & MATT SILVER ICE:
De donkerste uit het kleurenschema; met een groot Triumph logo op de tank - CRYSTAL WHITE:
Wit bodywork met Diablo Red lijnen en Jet Black stickers - SAPPHIRE BLACK:
Zwart bodywork, verrijkt met Diablo Red en Aluminium Silver stickers

Bekijk de video over de Trident 660
Technische specificaties
Motor – DOHC vloeistofgekoelde driecilinder-in-lijn, 12 kleppen
Cilinderinhoud – 660 cc
Max vermogen – 81 pk (60 kW) @ 10.250 tpm
Max koppel – 64 Nm @ 8.750 tpm
Boring x slag – 74 x 51,1 mm
Compressieverhouding – 11.1:1
Koppeling – natte meerplaatskoppeling, slip & assist
Versnellingen – Zes
Eindoverbrenging – Ketting
Frame – stalen buizenframe
Voorrem – Nissin tweezuigerklauw, dubbele schijfrem (310 mm), ABS
Achterrem – Nissin enkelvoudige zuigerklauw, enkele schijf (225 mm), ABS
Voorvering – Showa USD-SFF
Achtervering – Showa monoshock met instelbare voorspanning
Velg vooraan – 17 x 3,5 inch aluminium gietwiel
Velg achteraan – 17 x 5,5 inch aluminium gietwiel
Banden – Michelin Road 5
Afmetingen – 2.020 x 1.089 x 795 mm
Wielbasis – 1.401 mm
Zithoogte – 805 mm
Rijklaar gewicht – 189 kg
Benzinetankcapaciteit – 14 liter
Prijs: €7.995 (BE), €8.995 (NL)