Hoe je een BMW-boxer verandert in een elektrische retro
De kit van het Franse Ride Mercury maakt het mogelijk om een oude BMW R-serie om te bouwen tot een elektrische motorfiets met retrocharme. Interessant is de vorm van de accu die, om de Beierse geest niet te ‘verraden’, het uiterlijk van de boxer nabootst. Een oplossing voor Guzzi’s V7’s is ook in de maak.
10 kW-motor
Met de kit maakt het traditionele motorblok plaats voor een modernere, vloeistofgekoelde elektrische eenheid met een vermogen van 10 kW en een maximumkoppel van 200 Nm, die rechtstreeks in de naaf van het achterwiel is geïntegreerd. Er is een interessante oplossing bedacht voor de batterij die de plaats van het blok zou innemen, met een vorm die speciaal is ontworpen om de iconische boxerconfiguratie te simuleren. Er zou ook een oplossing in de maak zijn die specifiek voor de Moto Guzzi V7 is ontworpen, met een elektrische motor in V-vorm, precies zoals de tweecilinder van Mandello.
Prijzig beestje
Afgezien van ieders persoonlijke smaak, is het pijnpunt van het hele project natuurlijk de prijs: 14.000 euro. Een bedrag waaraan de meest veeleisende motorrijder nog eens 4.500 euro moet toevoegen voor de upgrade van de ophanging, zodat je bijna de 20.000 euro aantikt. Dit is echter slechts een project, tenminste voorlopig. Ride Mercury is namelijk een inzamelingsactie gestart met als doel tegen eind oktober tenminste 300.000 euro op te halen. Als de Fransen slagen, gaat de kit naar alle waarschijnlijkheid in 2023 in de verkoop.