Beter motorrijden in de regen: zo doe je dat
De weergoden waren ons de voorbije maanden uiterst goed gezind en motorrijden was een echt feest in de zomer van 2022. De komende weken lijken echter nat te worden. Maar ook dan kun je van motorrijden genieten. Zeker als je een aantal tips and tricks meeneemt voor beter motorrijden in de regen. Circuitrijden, of motorrijden op de openbare weg: het kan ook erg leuk zijn in de regen.
Bewust regen-rijden
Regel nummer een: wees je bewust van de weersomstandigheden en verander je rijstijl waar nodig. Wat niet wil zeggen dat je verstijfd de bocht moet insturen. Integendeel, tracht zo soepel mogelijk te rijden en vermijd bepaalde valkuilen, zoals klinkers, wegmarkeringen, putdeksels, enzovoort. Deze kunnen bij regen bijzonder glad zijn. Onvermijdelijke obstakels? Tracht dan zo vloeiend mogelijk te rijden en vermijd bruuske bewegingen. Slipt je achterband? Rem dan zeker niet en houd de gashendel constant. In de meeste gevallen vindt je achterband automatisch zijn grip terug.
Ook op circuit is de kunst zo soepel en vloeiend mogelijk rijden. Fenomenaal hoeveel grip een regenband biedt, beginnende circuit-rijders rijden met regenbanden quasi even snel als met slicks op het droge.
Bandentoestand en -spanning
De bandenspanning blijft dezelfde bij regenweer, wel controleer je deze best voor vertrek. Je hebt net iets minder marge. Check zeker ook je profieldiepte, absoluut minimum is 1.6 millimeter, zeker bij regenweer. Ook op circuit houd je rekening met de bandenspannings-voorschriften en rijd je niet met versleten banden. Opgelet! Droogt de baan op? Wacht even af hoe de weersomstandigheden evolueren. Je rijdt je regenbanden kapot op een halfdroge baan.
Zichtbaarheid
Zorg ervoor dat je opvalt, draag bij voorkeur een opvallende (fluo) helm en/of kleding en dubbelcheck de verlichting van je tweewieler. Je kan niet genoeg opvallen!
Uitrusting
Laat je hip zwart vizier thuis en kies een helm met volledig scherm. Niets zo frustrerend als een pothelm in de gietende regen. Last van dampend vizier? Een Pinlock in je scherm maakt je uitermate gelukkig! Probeer zowel op de openbare weg als op circuit gebruik te maken van een waterdicht pak of regenoverall. Dit maakt het rijden veel aangenamer en vermijdt koude door een combinatie van regen en wind. Koude zorgt ervoor dat je verkrampt, wat er op zijn beurt toe leidt dat je minder soepel rijdt. Dat brengt ons terug bij regel één.
Houding
Net als bij droge omstandigheden, is ook bij regen je kijktechniek uiterst belangrijk. Anticipeer op veranderende situaties in het wegdek en rem niet te bruusk voor de bocht. Verleg op circuit beetje per beetje je rempunt en kweek vertrouwen. Alles op zijn tijd. Verplaats je gewicht nadrukkelijk naar de binnenkant van de bocht. Zo blijft de hellingshoek beperkt en is er een betere gript. Ook in de regen doe je er goed aan zoveel mogelijk naast je motor te hangen, zo kan je met minder hellingshoek sneller de bocht induiken. Blijf in een relatieef hoog toerental rijden, zodanig je motor in routine blijft. Te bruusk op het gas bij een lager toerental verhoogt de kans op een losbrekend achterwiel.
Last bust not least: zorg voor een ontspannen state of mind en alles komt goed!