Hoe zit het met de stock en levertijden van motoren in België?
Het is overal hetzelfde verhaal: lang wachten op nieuwe machines – in ons geval motoren – door chiptekorten, weinig stock en algemene leveringsproblemen. Maar is dat ook echt zo? Hoe staan de grote merken er op dit moment voor? We stuurden een vragenronde uit en kregen van enkele motormerken een antwoord. Of een soort van antwoord…
BMW: “Alle modellen die nu besteld worden, zijn nog voor het jaareinde leverbaar, met uitzondering van de K-Reeks (begin 2023), de CE04 (productie voor 2022 uitverkocht wegens succes, levering Q1 2023) en de R1250R(S) (einde productie, wachten op aankondiging nieuw model(update)). Bij de dealers is nog een gezonde stock aanwezig van verschillende modellen.”
Kawasaki: “Net zoals in vele andere branches kamt ook de motormarkt met tekorten in de supply chain, met als gevolg dat ook de beschikbaarheid van onze motoren dit seizoen achterbleef. Voor 2023 zijn de algehele verwachtingen een stuk positiever en de eerste 2023-modellen zijn al uitgeleverd aan de dealers.”
Yamaha: “Op dit moment is het lastig om hier wat over te zeggen gezien we de meeste informatie de komende tijden krijgen. Daarnaast verandert deze informatie ook vrij frequent gezien de huidige economische perikelen.”
Op naar volgend jaar
Het is dus duidelijk niet overal kommer en kwel, maar het is ook niet overal even duidelijk wat de situatie nu precies is. En dat is niet alleen voor de klanten en de pers, maar dikwijls ook voor de invoerders zelf, die ook maar zoveel kunnen leveren als er beschikbaar is. We zijn alvast benieuwd wat 2023 brengt, maar als we de meeste importeurs mogen geloven, komt het allemaal weer goed. Als alles loopt zoals voorzien (we blijven voorzichtig), verwachten we geen grote leverings-issues meer.