Honda Transalp: klaar voor EICMA 2022!
De comeback van de Honda Transalp was tot voor kort vooral een kwestie van gekruiste vingertjes. Maar we mogen stilaan een pronostiekje opzetten over het uiteindelijke uiterlijk en de motorconfiguratie: Italiaanse motormedia menen te weten dat de nieuwe Transalp al op EICMA vanonder het doek verschijnt !
Geen dag te vroeg, als u ’t ons vraagt. De concurrentie floreert immers al enkele jaren helemaal onder invloed van z’n middenklasse adventures – denk aan de Yamaha Ténéré 700 of Tuareg 660. De geruchten rond de nieuwe Transalp worden alvast een stuk serieuzer door een octrooiaanvraag in de VS. Honda heeft de modelnaam Transalp ginds immers opnieuw beschermd voor de Amerikaanse markt. Een registratie die sinds 2016 was verlopen, en in Europa al in 2017 is verlengd. Italiaanse bronnen kloppen zich op de borst dat ze voldoende bewijs hebben dat de Transalp nog dit jaar op de EICMA staat, en in 2023 al op de markt komt. Eh, vingertjes gekruist?
Geen V2
Onder welke hoedanigheid we de Transalp komende november (?) ook te zien krijgen, de kans is érg klein dat Honda als vanouds voor een V2 kiest. Het heeft momenteel immers nog de 755cc paralleltwin uit de NC 750 X op het schap liggen. Maar nog waarschijnlijker is dat de Transalp zijn platform zal delen met de eveneens verwachte Hornet, die het vermoedelijk met een nagelnieuwe paralleltwin zal doen. Een kleine Africa Twin dus, die waarschijnlijk ongeveer 800cc aan longinhoud krijgt en bijgevolg 75 pk of meer zou kunnen presteren. Het USP ten opzichte van de dichte concurrenten zou de implementatie van DCT kunnen zijn.
Geruchten aangewakkerd
De geruchten over een nieuwe middenklasse enduro werden aangewakkerd door Kenji Morita, de projectleider van de Honda CRF 1100 L Africa Twin, die recent bevestigde dat er bij Honda een opvallend gat gaapt tussen de adventurebikes met 450cc tot de AT met z’n 1.100 cc… We zullen het binnenkort weten!