Husqvarna Norden 901: volgend weekend rijden we ‘m eindelijk!
Komend weekend trekt onze Thierry richting de Azoren, een Portugese archipel midden in de Atlantische Oceaan, voor een eerste rij-indruk van de Husqvarna Norden 901. De avontuurlijke motorfiets werd twee jaar geleden als concept gepresenteerd op de EICMA-beurs en zal vanaf december (eindelijk!) te zien en te koop zij bij de dealers. Maar wat maakt deze motor nu zo bijzonder? Een vooruitblik op wat we tijdens die eerste rit kunnen verwachten.
Onderhuids lijkt de Norden 901 alvast sterk op de KTM 890 Adventure. Maar de ontwerpers, onder leiding van Federico Valentini (Marketing Director Husqvarna Motorcycles), hebben geprobeerd om de Norden een andere insteek te geven. De Norden 901 biedt meer het gevoel van een avonturiersfiets. Dat van een onvermoeibare reiziger in plaats van een sportieve offroad als de KTM 890 Adventure en dan vooral de R.
Verstelbaar zadel
De uitrusting van de nieuwe Husqvarna Norden 901 is zeer uitgebreid en omvat ledkoplampen, een gloednieuw 5-duims tft-scherm (ontwikkeld met Continental en te koppelen aan een smartphone), 21- en 18-duims tubeless spaakwielen, cruisecontrole, quickshifter, verstelbaar zadel, bochten-ABS, drie mappings plus een optionele vierde. Maar laten we teruggaan naar de basis: het motorblok en het chassis.
De motorfiets kan bogen op een paralleltwin van 899 cc, die 105 pk levert bij 8.000 tpm en een maximumkoppel van 100 Nm presteert bij 6.500 tpm. Het blok op zich weegt amper 53,4 kg en heeft twee balansassen om trillingen te reduceren. Het stalen trellisframe is voorzien van WP APEX-vering met een veerweg van 220 mm voor- en 215 mm achteraan. Beide zijn volledig verstelbaar. De tubeless spaakwielen van 21” vooraan en 18″ achteraan zijn uitgerust met Pirelli Scorpion Rally STR-banden in de maten 90/90-21 en 150/70-18. De achterbrug wordt in aluminium gegoten, het materiaal dat ook voor de . kroonplaten en het stuur wordt aangewend.
Optionele Explorer-modus
Het remsysteem van de Norden 901 maakt gebruik van uitschakelbaar Bosch Cornering ABS, waarin twee verschillende modi zijn voorzien: Street en Offroad. Aan de voorkant vind je een J.Juan vierzuiger radiale remklauw met 320mm-schijven. Achteraan maakt een 260mm-schijf met een dubbelzuigerremklauw de dienst uit. Ook aanwezig: hellingshoekgevoelige tractiecontrole (MTC), met standaard een offroad-modus. Drie rijmodi – Street, Rain, Offroad – zijn standaard. Wil je de optionele, instelbare Explorer-modus, dan tast je iets dieper in je zakken. De Easy Shift-quickshifter is standaard, net als de PASC (Power Assist Slipper Clutch). Het gewicht met alle vloeistoffen, maar zonder brandstof is 204 kg. Het zadel is verstelbaar tot 854/874 mm vanaf de aardkorst. Het opgegeven verbruik bedraagt 4,5 liter per 100 kilometer.
Husqvarna Norden 901 in het kort
- Chroom-molybdeenstalen frame met de motor als dragend deel
- 899cc-parallel-twin dat 105 pk en 100 Nm presteert
- WP APEX instelbare vering met 43 mm vork en 220 mm veerweg. Monoshock met 215 mm veerweg
- Standaard drie rijmodi (Street, Rain, Offroad), plus optionele Explorer-modus
- Uitschakelbaar bochten-ABS met Offroad-modus
- Ride-by-wire
- Easy Shift-quickshifter
- In negen niveaus instelbare, hellingshoekgevoelige tractiecontrole (Explorer-modus)
- PASC (Power Assist Slipper Clutch)
- Tubeless spaakwielen en Pirelli Scorpion Rally STR-banden
- 19-liter brandstoftank voor een actieradius tot 400 km
- Optionele connectiviteitsunit met turn-by-turn navigatie, oproepen en muziekselectie vanaf een smartphone