Interview Ténéré Travel Trophy: “Zonder zorgen op motoravontuur!”

Dit jaar mag Yamaha’s Ténéré 40 kaarsjes uitblazen. Tijdens die vier decennia heeft de Ténéré diverse rally’s gewonnen en menig wereldreiziger probleemloos rond de wereld gevoerd – en bijgevolg een enorme fanbase opgebouwd. Om die verjaardag extra in de schijnwerpers te zetten, organiseert Yamaha speciaal voor 200 Ténéré-rijders de Ténéré Travel Trophy: een reis over al dan niet geplaveide wegen in Frankrijk, Andorra en Spanje voor rijders van elk niveau. Wij gingen op de koffie bij de drijvende krachten achter de TTT: Nederlanders Maarten Molenberg (35) en Jessica Gelderman (29). 

Ik veronderstel dat jullie al in volle voorbereiding zijn voor de Ténéré Travel Trophy…

Maarten: “Jazeker! We zijn inmiddels ruim een half jaar bezig met de voorbereiding, eigenlijk. Begin augustus zijn we begonnen, dus zijn we inmiddels aan de laatste rechte lijn toe. Enkele weken geleden stonden we ook vier dagen op de motorbeurs, waar we veel mensen gesproken hebben en de nodige animo konden voelen voor het evenement. Het komt allemaal wel erg dichtbij, nu!”

Allroadrijden met z’n tweetjes is één zaak, maar er zijn maar liefst 200 plaatsjes voor de TTT…

Maarten: “Dat is inderdaad even een heel andere insteek!” (lacht) “Met z’n tweetjes hebben we ruim een jaar rondgezworven in Afrika op onze Ténérés – maar dan moet je enkel zorgen voor elkaar. Op die manier bots je op heel andere uitdagingen – uitwijken voor olifanten, en dergelijke – dat ging er net allemaal wat anders aan toe dan hier in Europa. Maar nu gaan we met 200 man op pad. We merkten tijdens onze reis, via sociale media, dat er best een flinke community hangt rond de Yamaha Ténéré, vooral sinds de 700 er is bij gekomen. Daardoor rijpte bij ons het idee om daar iets mee te doen. Door onze reis hadden we al een heel goed contact met Yamaha Benelux, dus zijn we met hen in gesprek gegaan om samen een groots avontuurlijk evenement op poten te zetten. Daar waren wijzelf uiteraard al heel enthousiast over, maar ook Yamaha was meteen gewonnen voor het idee. En zo geschiedde…” (lacht)

Wat is jullie rol precies in het hele TTT-verhaal?

Jessica: “Wij boksen het hele evenement in elkaar, van begin tot eind. Van de website en naamsbekendheid, over het uitstippelen van routes, zoeken en boeken van accommodaties tot het verkrijgen van de nodige vergunningen en toestemmingen in de landen die we aandoen. Alles wat erbij komt kijken, dus.”

Maarten: “We wilden graag iets organiseren om een gave ervaring te kunnen aanbieden aan alle Ténéré-rijders in de Benelux. Maar daarvoor moet je wel een bepalen wie nu precies zo’n Ténéré-rijder is. De ene is de andere niet, natuurlijk.” 

Welaan, hoe ziet het prototype van de Ténéré-rijder eruit?

Maarten: “Dat is volgens ons een motorrijder die op zoek is naar avontuur, die houdt van reizen op de motor, die van de gebaande paden weg wil.”

“Bijgevolg moet je niet op zoek naar luxehotels en zijn kleine groepjes met een voorrijder uit den boze – de Ténéré-rijder wil net z’n vrijheid hebben. Met behulp van de gps rijden dus, en elkaar ‘s avonds op de camping terugzien. En vooral: het reizen zelf is het doel. We merkten bij veel motorevenementen in Europa dat de reis erheen een ‘noodzakelijk kwaad’ was geworden, en dat je eenmaal op je bestemming vaak niet verder komt dan je eigen tent of de omliggende meters. Van motorrijden zelf komt dan weinig. Heel gezellig wel, maar bij ons moest het motorrijden en -reizen centraal staan. Aangezien we zonder voorrijders rijden, is er voor ieder wat wils: er is een asfaltgerichte route, maar ook een offroadalternatief. Op ‘t eind van elke dag komt iedereen aan in Ténéré Town – het meeverhuizende bivak, waar je je tent kan opzetten, iets eten of een borrel halen bij het kampvuur. Alle faciliteiten en de gezelligheid worden voorzien.” 

Jessica: “Belangrijk is ook dat we niet gemikt hebben op rallyrijders – dat is net dat trapje hoger dan waar de gemiddelde Ténéré-rijder naar op zoek is. We proberen wel die sfeer door onze reis te weven, maar weg te blijven van het competitieve en het gejaagde van zo’n rally. Je moet wel nog even je eigen dag kunnen indelen, je eigen tempo bepalen en samen kunnen genieten van de trip.”

Hebben jullie zelf de tijd om mee te rijden en dus te genieten van de TTT?

Maarten: “Helaas niet.” (lacht) “Het evenement is dan wel geboren vanuit onze passie en onze wil om te reizen, maar de realiteit is dat wij dit keer in een koekenblik achterop hobbelen. De ironie van het verhaal, zeg maar.” (lacht)

Jullie zijn niet aan jullie proefstuk toe, als motoravonturiers?

Jessica: “Nee, dat klopt. Al is alles wel relatief snel gegaan voor ons. Eigenlijk kennen we elkaar helemaal nog niet zo lang – ongeveer vier jaar. We leerden elkaar kennen toen we bij dezelfde firma aan de slag waren. De vonk sloeg nogal snel over, waarna we onze baan opzegden en samen aan een lange motorreis begonnen. Ons plan was – nog voor corona – om van Nederland naar Kaapstad te rijden. Ons vertrek werd door de pandemie behoorlijk in de war gestuurd, waardoor we de motoren uiteindelijk naar Kaapstad hebben verscheept voor een trip in de omgekeerde richting, van zuid naar noord. Daar waren alle grenzen immers nog open. Dat lukte aardig, tot we in Kenia kwamen. Vanwege onrusten in het land konden we niet doorreizen naar Ethiopië. Vanuit Mombasa hebben we de motoren noodgedwongen terug verscheept richting Rotterdam.”

Maarten: “Maar de motormicrobe bleef wel flink jeuken na de terugkeer, dus hebben we nog best wat motoravonturen beleefd, sindsdien.” 

Hoe zijn jullie zelf in het motorrijden gerold?

Jessica: “Je moet ergens beginnen, en voor mij was dat achterop!” (lacht) “Maarten had een adventuremotor, waar ik best comfortabel mee achterop kon. Maar dat sturen leek me toch nog een flink stuk leuker. Dus ben ik maar snel m’n rijbewijs gaan halen, en ben ik meteen voor een allroad gegaan.”

Maarten: “Ik kom dan weer uit een echte motorrijdersfamilie. M’n moeder, vader, ooms en tantes rijden allemaal.” (lacht) “Ik kon niet wachten om te gaan rijden, dus op m’n zestiende trok ik al met m’n brommertje de wereld in, en stond ik op m’n achttiende meteen aan het examencentrum voor m’n motorrijbewijs. Daarna volgden al snel een heleboel motorreizen in Europa – vaak gebonden aan onze vakanties. In 2018 heb ik dan een solomotorreis gemaakt door alle Stan-landen – dwars door Centraal-Azië, dus – en terug. Toen ik terug in Nederland kwam, heb ik Jessica leren kennen, en hier zijn we dan!”

En zo was jullie baas in één klap twee werkkrachten kwijt.

Maarten: (lacht) “Het kwam voor hem niet als een verrassing, en we hebben nog steeds heel leuk contact met hem. Geen vuiltje aan de lucht!”

Jessica: “Meer nog, hij is ook motorrijder. Z’n vrouw heeft ‘m al aangespoord om z’n huidige motor te verkopen en een Ténéré te kopen, zodat ‘ie met ons mee kan. Dat zou de cirkel volledig rond maken!” 

Wat is tot nu toe jullie de grootste uitdaging gebleken, op motorreis?

Maarten: “Eerlijk gezegd is alles tot nu toe vrij rimpelloos verlopen. Een beetje saai, zelfs.” (lacht) “Afgezien van een lekke band in Tanzania en eentje in Marokko, zijn we tot op heden gespaard gebleven van pech.” 

“Het lastigste was misschien wel de zoektocht naar mogelijkheden om te blijven motorreizen tijdens de corona-periode. Waar kunnen we de grens nog over, en rekening houdende met het klimaat een goede route uitstippelen. Da’s vaak een werk waarbij je weken en maanden vooruit moet denken, en tegelijk flexibel zijn als de omstandigheden je plannen plots in de war sturen.”

Wat maakt de Ténéré 700 de ideale motor voor overlanding? 

Maarten: “Wat mij betreft is hij de perfecte combinatie van een comfortabele reismotor, die je zonder twijfel ook een zandpad op kan sturen, want daar voelt hij zich ook meteen thuis. Combineer dat met een uitstekende betrouwbaarheid – wij hebben er meer dan 50.000 kilometer zonder problemen op zitten – en z’n eenvoud, en je hebt gewoon een geweldig pakket.”

Jessica: “Alles wat we nodig hadden, zat standaard op de Ténéré, en wat je niet hebt, kan niet kapotgaan. Die twee elementen maken ‘m voor mij perfect als reisgezel.”

Maarten: “Het CP2-motorblok is wat mij betreft z’n grootste troef. Hoe het oppakt, het koppel dat steeds ter beschikking staat en de vertrouwenwekkende gasrespons op het onverharde zijn enorme pluspunten. Dat er zo’n knappe sound uit de uitlaat komt, is enkel mooi meegenomen. Motorrijden draait om emotie en beleving, nietwaar?”

Tijdens de Ténéré Travel Trophy rijden jullie door Frankrijk, Spanje en Andorra – zij het niet echt op de conventionele manier (grotendeels onverhard). Kan elke motorrijder deelnemen? 

Jessica: “We willen net iedereen aan boord krijgen. De gemiddelde Ténéré-rijder wil wél offroad rijden – of toch minstens eens proberen. Maar elke dag hebben we een verhard alternatief, zodat ook rijders met minder ervaring mee kunnen rijden. Op zondag voor de eerste rit is er daarenboven een Ténéré Experience Day voorzien, waarop allerlei offroad-cursussen, -opleidingen en -outrides zijn voorzien op elk niveau. Van absolute beginners tot vergevorderden. Iedereen kan op zijn eigen niveau bijleren, op een terrein bij het chateau waar we bij de start overnachten nabij Parijs. In de voortuin van het kasteel kamperen we, in de achtertuin ligt een enorme crossbaan. Ideaal om zowel ervaring als vertrouwen op te doen voor de daaropvolgende etappes. Dus ja, echt elke motorrijder kan deelnemen!”

Maarten: “Ik vermoed dat slechts een heel klein percentage van het deelnemersveld effectief een enduro- of offroadverleden heeft. We kiezen ook offroad voor goed doenbare wegen, zodat het genieten voorop staat. Ook halverwege de dag kan je nog switchen tussen verhard en onverhard. Dus als je na een ochtend offroaden plots wat moe bent of last krijgt aan de rug of ledematen, dan is er steevast een geasfalteerd alternatief. Zonder zorgen op avontuur, dus.”

Stel dat je op dit moment achter je computer zit, of met het magazine in de hand, en je twijfelt om mee te gaan. Waarom moet je absoluut inschrijven?

Maarten: “Wat mij betreft is het een unieke kans om samen met gelijkgestemde Ténéré-rijders op avontuur te trekken en vriendschappen te smeden, en een ervaring mee te maken die je hele leven bijblijft. Dat klinkt misschien commercieel ingegeven, maar dat meen ik ook echt.”

Jessica: “Daar volg ik helemaal in. Samen op pad zijn, maar toch je eigen reis beleven, in alle vrijheid. Daar draait ‘t om.”

De Ténéré Travel Trophy

Wat?

Misschien wel de ultieme reis voor 200 motoravonturiers van elk niveau, dwars door Frankrijk, Andorra en Spanje. Na een kennismakings- en opleidingsdag trekken de deelnemers op avontuur. Tijdens de etappes kunnen de rijders rekenen op routes via de gebaande paden, met een flinke dosis onverharde wegen. De routes leiden door prachtige landschappen met adembenemende uitzichtpunten en interessante bezienswaardigheden. Exclusief voor eigenaars van een Yamaha Ténéré! 

Wanneer?

Van 10 tot 17 juni, met reisetappes van 12 tot 16 juni. Het vertrek staat gepland in Ténéré Town, een bos rondom een Frans château in Dreux, in het noorden van Frankrijk. Dat werd speciaal voor de gelegenheid omgetoverd tot een heus rallybivak, waar de avonturiers elkaar ontmoeten op zaterdag 10 juni. Na de eerste nacht onder de sterrenhemel staat de Ténéré Experience dag op het programma. Op een 33 hectare groot offroad speelterrein worden trainingen gegeven en staan proeven klaar, zodat alle deelnemers zich optimaal kunnen voorbereiden op de reis richting het zuiden. Na het ontbijt op zaterdag 17 juni is het programma afgelopen en vervolgt iedereen zijn eigen weg met motortassen vol onvergetelijke herinneringen.

Waar?

Frankrijk, Andorra en Spanje.

Kostprijs?

De ticketprijs voor het evenement bedraagt € 999. In die prijs inbegrepen zijn de toegang tot de Ténéré Travel Trophy-app, de gps-routes, 7 nachten kamperen, 7 x ontbijt, 7 x avondeten, de Ténéré Experience-dag vol masterclasses, workshops en clinics, en de lunch tijdens de Ténéré Experience. Deelnemers hebben de mogelijkheid om een optioneel Dealer Package af te nemen voor € 700,00, waarbij de deelnemer kan genieten van diverse gemakken: een check-up van de motorfiets bij de dealer, motortransport, busreis en bagagetransport. 

Inschrijven?

Dat kan via deze link: https://www.teneretraveltrophy.com/nl/ticket-kopen/
Wacht niet te lang, de plaatsjes zijn beperkt! 

Jessica & Maarten, drijvende krachten achter de Ténéré Travel Trophy.

Maarten Molenberg (35) en Jessica Gelderman (29)

  • Woonplaats: Balkbrug (NL)
  • Aantal kilometers dit jaar: (in koor) “Te weinig, volop in voorbereiding voor de TTT!”
  • Droommotor Maarten: “Behalve de Ténéré 700? Endurootje erbij zou leuk zijn!”
  • Droommotor Jessica: “Misschien nog een lichtere motor extra, voor mij!”
  • Droombestemming Maarten: Zuid-Afrika 
  • Droombestemming Jessica: Marokko

Foto’s: Maarten Molenberg en Jessica Gelderman, Yamaha

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.