Kawasaki laat zijn toekomstplannen zien (en die zijn best ambitieus)
Kawasaki gunt ons een blik in de nabije en minder nabije toekomst. Het Japanse bedrijf heeft een gedetailleerd plan met visie op 2025, 2030 en zelfs 2035 uit de doeken gedaan. Het groene merk wil daarbij niet alleen groener zijn dan ooit, maar ook breder en sterker.
Sneller en efficiënter
Kawasaki windt er geen doekjes om dat er naast de bestaande motorfietsen met verbrandingsmotoren, ook hybride en elektrische voertuigen zullen komen. En, belangrijk, ook motorfietsen die door waterstof aangedreven worden. Eén en ander lijkt sneller en efficiënter te gebeuren met de oprichting van Kawasaki Motors Ltd, een afzonderlijke afdeling binnen het enorme Kawasaki Heavy Industries. Daar hoort ook een nieuw logo bij, maar vooral ook een visie die snel tastbaar zal worden. Kawasaki wil tegen 2030 zijn omzet meer dan verdubbelen van iets meer dan 400 miljard yen naar 1 triljoen yen. Omgerekend in euro’s is dat nog steeds duizelingwekkend, zo’n 7,7 miljard euro. De jackpot van euro Millions lijkt plots een peulschil.
Carbon neutraal
Belangrijker voor de consument en de dealer is de komst van een massa nieuwe modellen. Kawasaki is het eerste Japanse merk dat héél duidelijk stelt dat ze op termijn carbon neutraal willen worden en dat er in de komende jaren al heel wat modellen zullen komen die van die visie getuigen. Verwacht elektrische en misschien wel hybride Kawa’s maar ook een verdere ontwikkeling van de krachtbronnen op waterstof. Dat alles naast de bestaande modellen. Op langere termijn, tegen 2035 wil Kawasaki al zijn belangrijke modellen (ook) elektrisch aanbieden. En nog opvallender: het is het plan om er tegen 2025 al 10 op de markt te brengen.
Innovatie maar met behoud van traditie
Het gebruik van hydrogene brandstof (en dus carbon neutraal) is een ander focus punt voor Kawasaki Motors Ltd. Het groene merk zal zijn naam dus ook op een ander vlak waar maken. Maar ook in de traditionele modellen wordt een grote toestroom van nieuwe modellen aangekondigd. De meest recente daarvan is Z650RS, waarover je hier alles kunt lezen. De dealers krijgen een (nog) belangrijkere rol en Kawasaki zag dat het online gebruik en het lezen van de E-zines in vergelijking met 2017 in beide gevallen meer dan vertienvoudigde. Verwacht sterke communicatie en ook een toename van connectiviteit op de motoren.
En er is ook nog het Bimota verhaal. Sinds Kawasaki 2 jaar geleden eigenaar werd van het iconische merk, is er al één en ander verschenen, maar niet echt iets tastbaar. In de toekomstvisie is er ook duidelijk aandacht voor Bimota. Héél benieuwd wat dat wordt. We vinden het ook belangrijk dat in deze toekomstvisie ook duidelijk naar de geschiedenis gekeken wordt, met aandacht voor Heritage modellen en innovatieve motorfietsen, met krachtbronnen zoals we ze nu kennen. Tegen 2025 wil Kawa aan 16 nieuwe modellen per jaar zitten.
Gedurfd
Het naar buiten brengen van deze visie is op zich gedurfd. En zelfs een primeur in motorland. Maar je kunt er donder op zeggen dat de Japanners dit niet doen, als ze niet zeker zijn dat het haalbaar is. Kawa belooft veel voor de toekomst. Ze willen meer dan ooit de Good Times Company zijn. Let the good times roll blijft de slogan. Het is op zich al gedurfd dat Japanners een slagzin kiezen waarin een ‘r’ staat. Lefgozers.
Samengevat
- Tegen 2035 carbon neutraal met alle belangrijke modellen
- Tegen 2025 tien modellen met carbon neutrale aandrijving
- Verder bouwen aan de ontwikkeling van waterstof aangedreven krachtbronnen
- Dealernetwerk verder uitbouwen en ondersteunen
- Aandacht voor communicatie online en via E-zines en de relatie met de klant versterken
- Uitbouw van het merk Bimota
- Tegen 2025 16 nieuwe modellen per jaar lanceren
- Voor 2025 15 carbon neutrale/elektrische modellen op de markt brengen.