Kawasaki presenteert nieuwe ZX-10R en ZX-10RR
Met zes opeenvolgende wereldtitels in het Superbike World Championship mag je zonder de geringste twijfel stellen dat Kawasaki wel weet hoe een Superbike in elkaar zit. Met de nieuwe ZX-10R en ZX-10RR komen ze met een nieuw hoofdstuk in de Ninja-familie. De ultieme superbike?
Ninja ZX-10R: wat is er nieuw?
De Ninja ZX-10R maakt gebruik van een 998cc 4-in-lijn motorblok met sleeptuimelaars en een nieuw nokkenasprofiel. Nieuw voor dit jaar is een luchtgekoelde oliekoeler voor betere koeling en prestaties. Het blok is nu ook EURO5-compatibel zonder in te boeten aan vermogen. Dankzij kortere ratio’s in de eerste drie versnellingen en een groter tandwiel achteraan is de acceleratie ook sneller in lage en middelhoge toeren. Het piekvermogen verschuift naar de hogere toerentallen voor meer stabiliteit en vertrouwen wanneer je uit de bocht en op het gas gaat. Ook dankzij een grotere wielbasis en updates aan de swingarm en vorksprong verbeteren de stabiliteit en het instuurgedrag.
Technologie en features
Een grote hoeveelheid elektronische rijhulpsystemen maken het mogelijk om alles uit de ZX-10R te halen: Quick Shifter, Sport Traction Control, Launch Control, Bochten-ABS, instelbare Engine Brake Control, Öhlins Electronic Steering Damper, Kawasaki’s unieke Cornering Management Functie en 4 selecteerbare rijmodi (Sport, Road, Rain en de – naar eigen wens te configureren – Rider mode). Remmen gebeurt via de 330 mm diameter semi-zwevende remschijven met Brembo M50 Monobloc-remklauwen. Achteraan zorgen nieuwe remblokken voor meer stabiliteit en remkracht.
Nieuw uiterlijk
Het nieuwe uiterlijk valt op door de geïntegreerde winglets die meer downforce creëren, goed voor 17% meer neerwaartse druk en 7% minder luchtweerstand. In combinatie met de bredere topkuip, een 40 mm hoger scherm, verder naar voren geplaatste clip-ons en hogere voetsteunen gaat de aerodynamische windbescherming voor de rijder er op vooruit. Achter de nieuwe topkuip schuilt verder een nieuw 4.3’’ TFT-display -inclusief Bluetooth verbinding en op comfort gerichte functies zoals elektronische Cruise Control en optioneel verwarmde handvatten. De rondom volledige LED verlichting bevat, voor het eerst op een motorfiets, Direct Projection koplampen. Deze koplampunits zorgen voor een betere lichtopbrengst en een gewichtsbesparing van 450 gram ten opzichte van conventionele koplampen.
De volgende stap: de ZX-10RR in limited edition
Naast de nieuwe ZX-10R is er de nieuwe ZX-10RR die je probleemloos kan beschouwen als een Superbike-replica voor de straat. En je bent er maar best snel bij, want de oplage is beperkt tot slechts 500 stuks. Het motorblok van de RR belichaamt door racing-geïnspireerde techniek met Pankl Titanium drijfstangen, Pankl lichtgewicht zuigers, Pankl zuigerpennen met DLC coating, een gewijzigde nokkenas en nieuwe klepveren. Deze wijzigingen zorgen voor toerenlimiet die nog eens 400 tpm hoger ligt dan de ZX-10R, meer piekvermogen en een gewichtsbesparing in het motorblok van 500 gram. De machine is standaard afgewerkt met speciaal ontwikkelde Marchesini-wielen die dankzij hun lichte gewicht zorgen voor een lichtere handling, in het bijzonder tijdens het snel veranderen van richting.
Prijs en beschikbaarheid
De nieuwe Ninja ZX-10R en Ninja ZX-10RR zijn beschikbaar vanaf medio mei 2021. Voor de ZX-10R tel je €19.499 neer en de motor verschijnt in ‘KRT-Edition’, een kleurstelling gebaseerd op die van het Kawasaki Racint Team, of in de kleuren ‘Flat Black’. De Ninja ZX-10RR verschijnt in beperkte oplage van 500 stuks in de kleurstelling Lime Green voor €28.999. Kijk voor meer informatie op www.kawasaki.be