Kondigt Honda binnenkort een CB1100 Hawk aan?
Wel, dat denken ze in Japan alleszins wel. De dames en heren bij motormedium YoungMachine – dé referentie bij uitstek als ’t op scoops aankomt – hebben niet op een eventuele officiële aankondiging om er al even mee aan de slag te gaan. Het resultaat kan je hier bewonderen.
Zelf doopten ze de creatie ‘CB1100 Hawk’, die een opvolger moet gaan worden voor de recent geschrapte, luchtgekoelde viercilinder CB1100. Euro5 is ongenadig hard, ook als je Honda heet. Maar de Japanse motorwebsite meent te weten dat er een opvolger in de steigers staat. Die zou niet met een viercilinder uitgerust worden, maar wel met de vloeistofgekoelde 1.084cc twin uit de CRF1100L – zeg maar Africa Twin. Dat is allerminst vergezocht, aangezien Honda dat blok ook al in z’n CMX1100 Rebel en nog recenter in de NT1100 lepelde.
Hawk
De benaming Hawk ging in het verleden al hand in hand met Honda’s CB-reeks. Neem de CB400T bijvoorbeeld, of de NT650. Allebei tweecilinders, respectievelijk een staande twin en een V-twin, dat terzijde. Qua design zou de nieuwkomer volgens de Japanse media aanleunen bij het CB4 Interceptor-prototype, dat Honda op de EICMA-beurs van 2017 al aan het publiek voorstelde. Toen met het blok van de CB1000R in het frame. Middels wat digitaal geknutsel kwam YM met bovenstaand ontwerp op de proppen, waarop we eigenlijk vooral het kopkuipje nog herkennen.
Of hij er daadwerkelijk komt, zullen we binnenkort weten: de CB1100 Hawk zou begin maart wel eens vanonder het doek getoverd kunnen worden op de Osaka Motorcycle Show (of enkele weken later op de Tokyo Motorcycle Show). Spannende tijden voor zowel motorliefhebbers als het merk zelf, dat zelf heeft aangekondigd in de nabije toekomst een nieuwe Hornet en een opvolger voor de Transalp te gaan presenteren. Wij kruisen onze vingertjes alvast.