Krijgt BMW’s ééncilinder G-serie binnenkort ShiftCam?

Wel… daar lijkt het alvast op. Zopas opgedoken patenttekeningen tonen immers BMW’s variabele kleptimingsysteem – het zogenaamde ShiftCam – in combinatie met een ééncilindermotor. Dat kunstje wordt sinds enkele jaren op andere modellen toegepast door de Duitsers om de steeds strenger wordende emissienormen te bekampen, zonder aan prestaties in te boeten. En nu zouden ook de kleinste BMW’s daar wel eens van kunnen genieten.

ShiftCam

Shift-quoi? Wel, de Shiftcam is een elektrisch systeem waarmee BMW Motorrad zowel de timing als de lift van de inlaatkleppen kan laten variëren. Daarbij houdt het systeem rekening met de snelheid en de opening van het gas, waarna een actuator de nokkenas axiaal verschuift, en de inlaatkleppen ofwel door een nok voor deellast of eentje voor vollast worden bediend. Door hun afwijkende nokgeometrie is de eerste ideaal voor een lager verbruik in lage- en middelhoge toeren, terwijl de vollastnok gericht is op hogere lift, meer mengsel, en dus betere prestaties. De patentbeelden laten alvast vier inlaatnokken (voor twee inlaatkleppen) zien, met de actuator die tussen de klepstelen in huist. Door die plaatsing komt de bougie schuin de verbrandingskamer binnen. BMW heeft het systeem intussen in gebruik op z’n boxers en vier-in-lijn-motoren, en nu komen dus ook de mono’s in het vizier.

Meer koppel en vermogen?

In navolging van de ShiftCam-systemen op BMW’s andere motorblokken, mogen we ook in het geval van de ééncilinders een toename in vermogen en koppel verwachten. Op dit moment presteert het blokje van de G 310 R reeds een potente 34 pk bij 9.250 tpm, en 28 Nm bij 7.500 omwentelingen – in navolging van z’n ShiftCam-broertjes lijkt een opstap van vijf à tien procent binnen de mogelijkheden te liggen. Daardoor zou de nieuwe G-reeks in de buurt van de 35,7 tot 37,4 pk en 29,4 à 30,8 Nm kunnen komen. Een flinke opwaardering. Al blijven we uiteraard met twee woorden spreken, aangezien het voorlopig enkel patenttekeningen betreft…

Maar als we toch een gokje mogen wagen, dan durven wij wedden dat we binnenkort een G 310 R met ShiftCam bij de dealer treffen. Of maakt racebroertje G 310 RR eindelijk de oversteek na een ShiftCam-update?

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.