KTM presenteert de 2021 690 Enduro R en 690 SMC R
KTM vond voor 2021 de 690 Enduro R en de 690 SMC R opnieuw uit. De modellen hebben lichtjes verschillende ambities, maar genieten beiden wel van een van de krachtigste eencilinders die momenteel op de markt is: KTM’s LC4-motor.
KTM 690 Enduro R
KTM heeft met de 690 Enduro R een machine in huis met een knappe offroad-stamboom die de zwaarste en langste trajecten af kan leggen. Twee jaar geleden kreeg het model een opgefriste ergonomie, moderne elektronica (met instelbare ABS-opties) en een beter rijgedrag. Het maakte van deze 690 Enduro R een imponerende allrounder. Het is een krachtige en onvervaarde offroader, maar tegelijk ook een slank en wendbaar vervoermiddel dat inzetbaar is op alle terreinen dankzij instelbaar bochten-ABS, offroad-ABS en een gevoelige tractiecontrole. Het WP XPLOR-veringsassortiment biedt grip, geeft vertrouwen en kanaliseert het vermogen van de motor vakkundig naar de ondergrond. Met zijn 74 pk vermogen en 73,5 Nm aan koppel is hij geschikt voor lange tochten op het strakke asfalt.
Meer gebruikersgericht
In 2021 heeft KTM veel van de verfijnde sterke punten van de motorfiets behouden, maar ook belangrijke updates uitgevoerd om de bruikbaarheid te verhogen. Zo zijn de rijmodi in te stellen via een schakelaar op het stuur. Er zijn twee modi die vooral hun invloed hebben op het ABS: de STREET-modus schakelt twee ABS-kanalen in, zowel aan de voor- als aan de achterzijde van de motorfiets. De OFFROAD-instelling koppelt het ABS van het achterwiel los voor dat belangrijke remgevoel op het achterwiel bij ondergronden met weinig tractie. Het ABS zelf profiteert van een nieuwe modulatoreenheid die toestaat om de kracht en de dosering van het benodigde remvermogen ook al rijdende te regelen. Via het nieuwe dashboard kan het ABS ook volledig uitgeschakeld worden voor een volledig offroad-karakter. Hetzelfde display geeft nu het toerental en de gekozen versnelling weer.
KTM 690 SMC R
De KTM 690 SMC R MY 2021 past het koppel en tempo van de LC4 toe in de supermoto-vorm. Motorrijders die snel en wendbaar doorheen het verkeer willen slalommen of los willen gaan op het circuit hebben met deze SMC R alle techniek en motorkarakter in handen om hun hart op te halen.
De motorfiets is uiterst eigenzinnig en altijd al een gezonde uiting van het motorrijden op een KTM geweest: sportief, agressief, extreem, maar bij uitstek – en niet onbelangrijk – ook bruikbaar. Die uiting kreeg over de jaren heen meer vorm met get hoogwaardige chassis van chroom-molybdeenstalen buizen, de WP APEX-vering, de doelgerichte supermoto-ergonomie en de uitgebreide elektronische ABS-modi, zoals bijvoorbeeld de bochten- en supermoto-modus die het achterwiel deactiveert onder invloed van de hanghoek.
Cosmetische make-over
Biede modellen krijgen een cosmetische make-over die vooral focust op nieuwe graphics en nieuwe kleuren. Vooral de 690 SMC R heeft een strak en modern uiterlijk om zijn status waar te maken als KTM’s nieuwste symbool van supermoto-superioriteit op de weg en op elk circuit.
LC4-motorblok
De gemene deler van deze beide LTM’s is de LC4-eencilinder. Deze motor van KTM staat al een tijdje bekend als een lichtgewicht referentiepunt voor prestatiegerichte mid-size motoren en is nu ook volledig ingesteld op de EURO5-emissienorm. Het blok heeft een geschiedenis van 33 jaar en in die tijd wist het ook het stigma van de trillende groto mono met een onhandelbaar karakter van zich af te schudden.
De LC4 is een krachtig onderdeel geweest van de KTM 690 ENDURO R en KTM 690 SMC R, maar we zijn erin geslaagd om dat voordeel wederom uit te buiten en beide motorfietsen verder te ontwikkelen tot een speciaal onderdeel in onze KTM-portfolio.
Joachim Sauer, KTM’s Product Manager
Allesover de KTM 690 Enduro R
Alles over de KTM 690 SMC R