LiveWire bundelt krachten met Kymco en kondigt nieuw platform aan
Er valt goed nieuws te melden rond LiveWire. Harley-Davidson heeft het bedrijf verzelfstandigd en brengt het als LVW naar de beurs van New York. Dat levert zo’n 545 miljoen dollar op. Bij de deal is een derde partij betrokken: Kymco. Dat investeert 100 miljoen dollar en wordt de strategische partner van LiveWire, door toekomstige modellen te produceren en te distribueren.

Nieuw platform
Nog belangrijker dan al dat rollend geld is het nieuwe platform dat LiveWire heeft aangekondigd: Arrow. Het moet de basis zijn voor verschillende motorfietsen in verschillende categorieën. Het grootste verschil met de huidige LiveWire One en de meeste elektrische modellen van andere fabrikanten, is de mede-ondersteunende accu. Tot nu toe werden de batterij, de motor en de ophangingselementen meestal aan een klassiek frame gemonteerd.

Nieuw principe
Het Arrow-platform werkt volgens een nieuw principe, dat vrij dicht aanleunt bij dat van de huidige supersportmotoren: de aandrijfeenheid verbindt het balhoofd met de swingarmlager als dragend onderdeel. Er is geen hoofdframe meer. Arrow steunt op een groot aandrijfblok bestaande uit accu, motor, accubeheer en elektronica, waaraan het balhoofd met een subframe is vastgeschroefd. De achterbrug is rechtstreeks op de motorsteunen aan de zijkant gemonteerd en de schokdemper wordt door middel van een ophangpunt aan de achterkant van het accublok ondersteund.