Maakt de Honda MOTRA als volgende een comeback?

Nu Honda na de Monkey en de Super Cub ook de Dax opnieuw tot leven heeft gewekt – en in sommige contreien ook de CT125 een comeback heeft gemaakt – kunnen we stilaan speculeren over de volgende in het rijtje. Onze Japanse vrienden van YoungMachine gokken dat de illustere MOTRA wel eens aan de beurt zou kunnen zijn…

Beeld: YoungMachine

Sober werkpaard

Voor wie dat model niet zou kennen: de insteek van de MOTRA is duidelijk anders dan z’n vier platformbroertjes. Waar bovenstaande modellen prat gaan op hun retro looks, is de MOTRA altijd een sober werkpaard is geweest. Met z’n stalen buizenframe en dito plaatwerk oogt hij nogal ruw, op het militaire af. Ondanks z’n compacte afmetingen was het laadvermogen steeds van groot belang op deze telg. De middenbok was destijds voor het motorblok geplaatst om ‘m te stabiliseren bij het laden en lossen (zie onderstaande foto).

Maar nog interessanter was het feit dat de MOTRA in z’n driebak zowel een reeks hoge als lage versnellingen had steken, zoals op een 4×4 – ideaal voor ruwer terrein. In combinatie met de offroadbandjes kon de kleine 50cc-alleskunner beklimmingen met een hellingsgraad tot 23° aan. Of die 2×3-bak de eventuele revival van het model haalt, valt evenwel te betwijfelen. Het luchtgekoelde 125cc-monootje (6,9 kW en 10,8 Nm) heeft Honda namelijk al op het schap liggen, inclusief centrifugaalkoppeling en bijbehorende vierbak. Of de Japanners, bij een eventuele comeback, een volledig aangepaste versnellingsbak zouden ontwikkelen, is twijfelachtig.

De originele MOTRA. Bovenstaande render zou een pracht van een ode vormen, als u ’t ons vraagt.

Derde keer, goede keer?

Destijds – lees: in 1982 en 1983 – was de MOTRA voor de Japanse markt gebouwd, waar hij ondanks z’n brede inzetbaarheid nooit een verkooptopper werd. Al had hij wel steevast een trouwe schare fans, en zeldzame stuks raakten middels grijze import tot in Europa. Honda probeerde bij het begin van het millennium om een voorzichtige ode aan de MOTRA te brengen met z’n Honda Zoomer, maar ook in Europa brak die geen potten qua verkoopcijfers. Misschien is de huidige meug naar allroad-rijden een gedroomd moment voor een derde poging. Derde keer, goede keer? Wij hopen ’t alvast van harte.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.