Maakt Gilera een comeback?
Zongshen-Piaggio, een joint venture, kondigt een nieuw model van 900cc aan en gepatenteerde ontwerpen voor een V-twin met de merknaam ‘Gilera’ op de carterdeksels. Wat is er aan de hand? Altijd goed om een glorieuze naam terug te zien. Maar de motorfiets met dezelfde V-twin was eigenlijk al te zien op de stand van Zongshen-Piaggio tijdens CIMAMotor (China International Motorcycle Trade Exhibition). De motorfiets stond vlak naast de Zongshen Cyclone RA9 concept (foto) die was voorzien van een vergelijkbaar blok, maar met het Cyclone-logo op het carter.
Blok eerder gezien
Het is duidelijk dat het basismotorblok de V-twin is die voor het eerst verscheen in 2007 op de Aprilia Shiver. Aanvankelijk met een cilinderinhoud van 750cc, later verhoogd tot 896cc en vervolgens tot 1.197cc voor de verschillende Shiver-modellen, de Dorsoduro en de verschillende edities van de Caponord. In China groeit de belangstelling voor motorfietsen met een grotere cilinderinhoud. Omdat de kosten er lager zijn, is het verleidelijk een motorfiets- en blok in China te produceren.
Aprilia V2
Het is zeer waarschijnlijk dat het blok ook gebruikt wordt voor modellen die voor de binnenlandse markt zijn bestemd. Zongshen-Piaggio heeft al aangekondigd dat zijn nieuwe motorfiets 900cc zal hebben. Dat is dezelfde cilinderinhoud als de laatste Aprilia V2 896cc die nog in productie was. Ook het buizenframe en de aluminium platen van de Cyclone lijken identiek te zijn aan die van de Shiver en de Dorsoduro. De kans dat het merk Gilera voor de nieuwe motorfiets wordt gebruikt, is dus zeer reëel. Ook al ligt Gilera enige tijd in de mottenballen, het merk heeft wereldwijd oneindig veel meer aantrekkingskracht dan het merk Zongshen.