Meer details van de Moto Guzzi V100 Mandello
De Moto Guzzi V100 Mandello heeft een aantal primeurs voor het merk, te beginnen met de integratie van adaptieve aerodynamica, evenals de montage van semiactieve ophanging, een IMU, bochten-ABS en quickshifter. Een in sommige opzichten nog grotere verandering is het gebruik van vloeistofkoeling. Iets waar Moto Guzzi zo lang mogelijk van heeft afgezien, maar grotendeels heeft overgenomen om te voldoen aan de steeds strenger wordende emissienormen.
Quick facts & details
- De Mandello wordt aangedreven door een compacte 90 graden dwarsgeplaatste V-twin met een inhoud van 1.042cc, en is in feite korter dan het motorblok in de V85 TT, terwijl hij aanzienlijk meer prestaties levert.
- De cilinderkoppen zijn 90 graden gedraaid en de uitlaten komen er aan de zijkant van de cilinderkoppen uit, in plaats van aan de voorzijde, terwijl de radiator nu die naar voren gerichte ruimte inneemt.
- Het cijfer waar iedereen op heeft gewacht, is de 115 pk. Het koppel bereikt een piek van 105 Nm, maar het overgrote deel daarvan is beschikbaar vanaf slechts 3.500 tpm, met de rode lijn bij 9.500 tpm.
- Er wordt gebruikgemaakt van een smeersysteem met olie in het carter en een hydraulisch bediende natte koppeling, zoals ook al op eerdere foto’s te zien was.
- Ter vergelijking: de V100 Mandello heeft een vermogenstoename van bijna 50% ten opzichte van de V85 TT, terwijl het koppel met 30% toeneemt. Degenen die een Moto Guzzi met meer vermogen wensen, lijken hun wens in vervulling te zien gaan.
- Moto Guzzi vestigt ook de aandacht op de eenzijdige swingarm, met cardan-eindaandrijving voor minder onderhoud, en op het feit dat de achterwielophanging zonder hefinrichting werkt.
- Een stalen buizenframe dat grotendeels achter de carrosserie is weggewerkt, heeft een wielbasis van 1.486 mm.
- De duopassagier krijgt, wat lijkt, op een goed gepolsterd zadel met handgrepen en een goede ergonomie.
- De adaptieve aerodynamica kan volgens Moto Guzzi de luchtdruk op de rijder met 22% verminderen, wat een windbescherming oplevert die je van een grotere toermachine mag verwachten. Het voorscherm is elektrisch verstelbaar.
- In de 17,5-liter brandstoftank is het aerodynamische systeem geïntegreerd, dat in feite automatisch werkt en zich aanpast aan de snelheid en de rijmodus.
- De elektronica bestaat uit een Ride-by-Wire-systeem dat is gekoppeld aan een Marelli 11MP ECU en een IMU met zes assen. Die IMU zorgt voor bochten-ABS, cruisecontrol, rijmodi, drie motormappings, vier tractieniveaus en drie niveaus voor het remmen op de motor. De elektronica stuurt ook de semiactieve Öhlins Smart EC 2.0-vering aan, die zich automatisch aan de omstandigheden aanpast.
- Alles wordt weergegeven via een 5 inch tft-scherm. De V100 heeft volledige ledverlichting, inclusief een actief bochtverlichtingssysteem waardoor de koplamp meebuigt in de bocht – opnieuw gebruikmakend van de IMU-gegevens.
- De Moto Guzzi V100 Mandello zal in twee versies op de markt komen, waarbij de duurdere versie uitgerust is met de Öhlins Smart EC 2.0-vering, quickshifter, verwarmde handvatten en het multimediaplatform.