Met de Can-Am Ryker Rally op de speedway

Wanneer Can-Am haar offroad- en onroadkrachten bij elkaar bundelt, ontstaat er iets als de Ryker Rally. Een driewieler die naast wat stoere uiterlijke opsmuk ten opzichte van een standaard Ryker een heel belangrijk extraatje heeft: een Rally-modus. Zwaar offroaden is niet aangeraden met deze Ryker, maar een vlakke, bijna gladgestreken gravelondergrond kan wel een oplossing bieden. “Hallo speedwayclub Helzold, we hebben eens een vraagje.”

Geen regels vandaag

Speedway is een sport die vooral in de Scandinavische landen geweldig populair is. Ovalen stadions zitten tjokvol met enthousiaste toeschouwers die genieten van het bijzondere spektakel. In België is de sport minder populair, hoewel die nog steeds beoefend wordt. Zo ligt er een speedwaypiste in Heusden-Zolder (Limburg) waar eigenaar Benny ons enthousiast onthaalt. Na een uitleg over de historiek van de speedway en het huidige gebruik ervan, hijsen we ons in onze motorkledij. Vandaag hebben we de piste voor ons alleen, dus we moeten ons niets aantrekken van regels, beperkingen of andere rijders. Gewoon gas geven en kijken of die Rally-modus wat extra plezier toevoegt aan de Ryker.

Rally-versie met vele extra’s

Bij de standaard Ryker bots je nogal snel op de ingrijpende elektronica (tractie- en stabiliteitscontrole) die je verhindert om overkop te gaan bij het te snel nemen van een bocht. Dat is ergens jammer, want het neemt de speelsheid van de Ryker weg, maar aan de andere kant is het ook prima dat het systeem zo goed werkt, want er zouden anders nogal wat ongelukken mee gebeuren. De Rally-uitvoering laat extra slip toe op het achterwiel als je de Rally-modus selecteert. De elektronica staat dan nog niet helemaal uit, maar er is wel meer speelruimte. Voor de rest krijgt de Ryker Rally onder andere grovere rallybanden, prachtige witte velgen mét centerlock, bescherming aan de voorzijde, handkappen, spatborden, een Akrapovic-uitlaat, aangepaste KYB HPG-ophanging met meer veerweg,… Het resultaat is geslaagd, want de look is anders en vooral nóg specialer dan de standaard Ryker. Heb je bij die laatste de keuze tussen een 600 of 900cc-motor, dan krijg je in de Rally altijd de 900cc-driecilinder. Die Rotax-motor is goed voor 82 pk, wat niet bijzonder veel is voor zo’n grote cilinderinhoud. Bovendien is het geheel gekoppeld aan een CVT-transmissie. We zijn dus vooral benieuwd of de machine voldoende kracht zal hebben om al driftend over de speedway te gaan.

Extra verstevigingen aan de neus voor de Rally-uitvoering.

Lichaamswerk

De bediening van de Ryker is poepsimpel. Je geeft gas zoals met een normale motor en er is enkel een voetrem aan de rechterkant die zorgt voor werking op de drie wielen. Het gebrek aan een remhendel rechts is in het begin wel even wennen, vooral omdat je voet niet getraind is om fijnzinnige remmanoeuvres uit te voeren. Of toch de onze niet. Op de speedway hebben we die rem sowieso niet nodig, dus dat scheelt.
Het stuur en de pedalen kunnen zonder materiaal naar voren en achteren verschoven worden. Dat is een handige feature die ook op de standaard Ryker zit, waardoor je op zoek kunt naar je ideale rijpositie. In ons geval zoeken we op de speedway een zo sportief mogelijke positie, dus met alles helemaal naar voren. Dat werkt hier het best, want er komt redelijk wat lichaamswerk bij kijken. Voor we eraan kunnen beginnen, nog de laatste en belangrijkste stap; de Rally-modus activeren. Daar is geen specifiek aparte knop voor, dus je moet het weten. Maar het is de onderste – symbool- en tekstloze – knop naast het infoscherm die je enkele seconden in moet houden. Let’s go!

Het stuur is verstelbaar in de diepte.

Werk aan de winkel

Al meteen in de eerste bocht slagen we erin om enkele meters te driften. Maar net op het punt dat je in een ‘comfortabele’ drift komt, hakt de elektronica in om een eind aan je stofwolk te maken. Oké, misschien wat agressiever proberen in de volgende bocht. We sturen wat harder in en geven plots veel gas, maar het heeft een averechts effect. We belanden vol in onderstuur, terwijl de stabiliteitscontrole er alles aan doet om niet richting zijwand te rijden. Dit werkt ook niet. Maar wat als we ons lichaam mee in de strijd gooien? We proberen het nogmaals, terwijl we zo hard mogelijk naar links op het afgeronde zadel leunen en ons rechterbeen bijna strekken tot op het uiteinde van de voetsteun. Op foto ziet het er alvast goed uit, aldus fotograaf Bert die zijn duim omhoog steekt, en het voelt bovendien veel aangenamer en stabieler. Maar toch is de drift nog te kort en te ongecontroleerd. Er is dus nog wat werk aan de winkel.

Koorddansen

Benny, eigenaar van speedwayclub Helzold, komt ons wat tips geven die vooral voor motards handig zijn, maar op de Ryker hebben die weinig effect. We blijven zoeken naar de sleutel tot driftsucces, want je voelt dat het potentieel in de machine zit om hier een stofwolk vanjewelste af te schieten. Wat als we nu eens wat zachter met de gashendel omgaan? De beperkende factor blijft immers de elektronica die ons op het rechte pad probeert te houden. Met uiterste precisie gaan we op zoek naar het punt nét voor dat gebeurt. Zacht met het gas en zacht met insturen. Wat blijkt? Het werkt! De drifts worden langer en beter, en het vertrouwen in onze rijkunsten en de machine groeien ronde na ronde. De ene bocht lukt al wat beter dan de andere en het is continu zoeken naar die fijne lijn. Alsof je aan het koorddansen bent. Niet dat we dat al ooit hebben gedaan, maar het lijkt ons een goede vergelijking… Hoe dan ook, als je eenmaal op die dunne lijn komt en er ook op kunt blijven gedurende enkele seconden, dan voelt dat werkelijk fantastisch.

Afzien

Iets wat minder fantastisch voelt na een kwartier op de speedway, zijn de linkerarm en -bil. Die eerste moet zich namelijk in een gewrongen positie plooien waar die nog nooit heeft ingezeten, terwijl je linkerbil al je bovenlichaamsgewicht op zich krijgt geduwd. Afzien hoor, dat speedwayracen.
Toch geven we er nog niet de brui aan. We hebben nog wat tijd over, de achterband ziet er nog prima uit en we krijgen zowaar toeschouwers in het stadion. Nu kunnen we moeilijk anders. Ronde na ronde proberen we onze drifttechniek te perfectioneren. Dat lukt aardig, en we hebben het gevoel dat we tegen het plafond zitten van de mogelijkheden van de Ryker. Althans, met deze standaardinstellingen van de Rally-modus. Moest de elektronica volledig kunnen worden uitgezet, is er nog veel meer moois mogelijk. Op de openbare weg of asfalt is het maar al te goed dat het systeem zo werkt, want de Can-Am kan soms listig uit de hoek komen of onverwachtse dingen doen bij spoorvorming of wegen in slechte staat. Maar hier op de speedway, waar er veel meer plaats is om fouten te maken en waar er meer gegleden wordt, zou de elektronica gerust helemaal uit kunnen. Het zal niet makkelijk zijn om de machine de baas te blijven, maar dat er strepen getrokken kunnen worden, mag duidelijk zijn. De driecilinder is er in ieder geval krachtig genoeg voor en ook de cvt-versnellingsbak reageert direct, dus zonder veel vertraging, op je gasinput.

Speedway-modus

Het zou nog een idee kunnen zijn voor Can-Am: een Speedway-modus. Volledig op eigen risico. Of waarom geen raceklasse oprichten? Laat Ryker Rally’s met uitgeschakelde elektronica het opnemen tegen elkaar op een speedway. Spektakel gegarandeerd, en bovendien een boost voor het speedwaygebeuren. Op Helzold wordt er al gereden met sidecars en karts, dus Rykers zouden prima kunnen passen. Daarbij heb je geen startveld van twintig deelnemers nodig, want met vier machines heb je al genoeg om een race te vullen. Bovendien ligt de technische vaardigheid en dus de instapdrempel een stuk lager dan met een motorfiets. Hoe dan ook, het toont aan dat de Ryker Rally een machine is die meer kan dan je aanvankelijk denkt. Het driewielige concept van Can-Am gedraagt zich uitstekend op de weg en is doorheen de jaren goed bijgepunt en verfijnd, maar het is op zachte offroadwegen en op iets als een speedway dat de driewielige duivel pas helemaal uit zijn doosje komt.

Speedway zelf meemaken? Kom op 28 augustus naar Heusden-Zolder

Op zaterdag 27 en zondag 28 augustus vindt er op de speedway van Helzold de Golden Helmet plaats. Beleef de spanning en sensatie vanop de eerste rij en sta versteld van de ultieme driftcontrole van de speedwayracers. Op zaterdag vinden de trainingen plaats, met gratis inkom. Op zondag de wedstrijden, en dan betaal je 17 euro voor een ticket. Onder de 16 jaar mag je gratis binnen. Kom je van ver? Dan is er ook een camping aanwezig waar je kunt blijven overnachten.

Meer info: www.speedwayclubhelzold.be

Fotografie: Bert Claes

Technische gegevens Can-Am Ryker Rally

MOTOR    

Type: vloeistofgekoelde drie-in-lijn

Cilinderinhoud: 900cc

Boring x slag: 74 x 69,7 mm

Kleppen/cilinder: 4

Carburatie: elektronische injectie

Koppeling: natte multiplaat

Transmissie: CVT met achteruit

Eindoverbrenging: cardan

PRESTATIES    

Maximaal vermogen: 61,1 kW (82 pk) @ 8.000 tpm

Maximaal koppel: 79,1 Nm @ 6.500 tpm

ELEKTRONICA   

Motor: cruisecontrol

Rijwielgedeelte: tractiecontrole, stabiliteitscontrole, hill hold

RIJWIELGEDEELTE    

Frame: stalen buizenframe

Vering voor: dubbel Y-ontwerp

Stelmogelijkheden: veervoorspanning en ingaande demping

Vering achter: multilink

Stelmogelijkheden: veervoorspanning en ingaande demping

Veerweg v/a: 185/179 mm

Rem voor: 270mm remschijven met tweezuigerklauw

Rem achter: 220mm remschijf met eenzuigerklauw

Banden v/a: 145/60 R16, 205/55 R15

MATEN & GEWICHTEN  

Wielbasis: 1.709 mm

Zithoogte: 676 mm

Drooggewicht: 303 kg

Tankinhoud: 20 liter

PRIJS & INFO  

Prijs: € 16.083

Importeur: BRP

Internet: www.can-am.brp.com

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.