Mooie oktoberoogst voor Belgische motormarkt
Terwijl het bloedbad op de Belgische automarkt maar blijft woeden, valt er volgens de recentste cijfers van Febiac nog steeds positief nieuws te noteren op twee wielen. Oktober was immers een vrij goede maand voor het aantal inschrijvingen van gemotoriseerde tweewielers, met een stijging van 3,9% ten opzichte van oktober vorig jaar. Tellen we de eerste tien maanden van dit jaar samen, dan blijven de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen, scooters, driewielers en lichte vierwielers met +1,3% stijgen in vergelijking met de resultaten voor het jaar 2020.
Honda op pole in oktober
Opvallend is dat Honda in oktober de koppositie qua inschrijvingen inneemt. Liefst 206 van de 1456 nieuw ingeschreven motoren (ofwel 14,15 procent) had in oktober Honda’s vleugels op de tank. Extra impressionant wordt het als we dat cijfer vergelijken met de cijfers die Honda vorig jaar presteerde. Toen haalden de Japanners amper 97 nieuwe inschrijvingen – een surplus van 109 stuks dus voor oktober 2021, goed voor dik 112 % meer inschrijvingen. Met zo’n prestatie zouden we de rest van het maandelijkse podium bijna vergeten: Yamaha neemt het zilver in oktober, met 167 nieuwe inschrijvingen (11,47%), BMW pakt het brons met 149 stuks of dik 10 procent. Daarmee doen de zilveren Japanners het exact één inschrijving beter dan dezelfde maand vorig jaar en halen de Duitsers exact hetzelfde aantal inschrijvingen als oktober 2021.
BMW opgeteld aan de leiding
Dezelfde drie protagonisten vechten ook het podium uit bij de cumulatieve inschrijvingscijfers, al wordt de volgorde wel wat dooreen geschud. BMW voert opnieuw de kop aan met 3.321 nieuwe inschrijvingen tijdens de eerste tien maanden van 2021 – waarmee het 13,88 % van alle nieuwe motorinschrijvingen op z’n naam schrijft en het terloops 8,71% beter doet dan dezelfde periode een jaar eerder. Honda schuift op naar een tweede stek met in totaal 3.181 nieuwe inschrijvingen (13,29 %), terwijl Yamaha het podium vervolledigt met 2.653 stuks (11,08%). Honda doet ‘t daarmee 33,49% beter dan een jaar eerder, terwijl Yamaha net 14% achteruitgaat ten opzichte van de eerste tien maanden van 2020.
Bekijk het eerste deel van het klassement hieronder, de rest (en extra info) vind je op de webstek van Febiac.