Motorkeuring: dit zijn de controlepunten waarop vanaf 2 januari gecheckt wordt:
Vanaf 2 januari moet een motor bij tweedehandsverkoop of na een ongeval gekeurd worden. De overheid heeft het over negen aandachtspunten, maar dat zijn er in werkelijkheid veel meer. De technische keuring voor motorfietsen zal vanaf januari aandacht schenken aan een heuse waslijst van controlepunten. Of het checken van de controlepunten van de motorkeuring écht haalbaar is? We betwijfelen het.
104 pagina’s
Het handboek voor motorfietskeuring telt maar liefst 104 bladzijden. Wie het helemaal leest kan niet anders concluderen dan dat de overheid niet over één nacht ijs gegaan is.
“Dit is prutswerk.“
Neen, ze zijn zelfs niet over één uur ijs gegaan. Dit is prutswerk. Zo wordt er onder andere gewag gemaakt van “emissies die terecht komen in de passagierscabine” of “controle van de stuurbekrachtiging” (voor motoren met een servo stuur, wellicht), controle op een schuifdeur die kan opengaan, controle van de achterbumpers, iets over een lier, kraan, kipbak, koelinstallatie, vuilnisinstallatie en jawel zelfs de veiligheidsgordels en hoofdsteunen.
Waslijst
Er staan natuurlijk ook zaken in die wél kunnen gecontroleerd worden. En als we die controlepunten van de motorkeuring overlopen, stellen we vast dat een technische inspectie ofwel een ganse dag in beslag zal nemen, ofwel naar willekeur zal verlopen. Dat laatste is het meest waarschijnlijk.
“Dit is een waslijst met een niet realistisch aantal controlepunten.”
Lees: zoals de technische inspecteur het zélf zal beslissen. Dit is een waslijst met een niet realistisch aantal controlepunten. We sommen even de voornaamste punten op uit de 104 pagina grote handleiding, maar uiteindelijk beslaat die elk bestaand onderdeel, behalve de werkende delen in het motorblok.
Verwarring troef
De overheid laten weten dat de keuringsstations op 2 januari zullen open zijn, wij zullen er als één van de eersten staan, al is het maar om na te gaan hoe men de hierna volgende lijst zal controleren. Een randbemerking: op de site van de keuringsstations wordt over andere locaties voor keuring gesproken dan bij de overheid. Verwarring troef dus. En dan hebben we het alleen nog maar over Vlaanderen. De regels in Brussel en Wallonië zijn zo mogelijk nog minder duidelijk.
“Misschien kom je in Brussel met je motor met stuurbekrachtiging en een haperende schuifdeur wel vlot door de keuring. “
Wat wél vast staat, is dat ze zullen verschillen van die in Vlaanderen. Misschien kom je in Brussel met je motor met stuurbekrachtiging en een haperende schuifdeur wel vlot door de keuring. Tenminste: als je veiligheidsgordels in orde zijn en de koelinstallatie werkt naar behoren.
Dit zijn de (potentiële) controlepunten van de motorkeuring.
Kentekenplaat: bevestiging, leesbaarheid, plaats op de motor, formaat, staat, hoek, …
Identificatieplaat
Goedkeuringscertificaat (vanaf 1975 of eerder ingeschreven als oldtimer)
Remmen: werking en staat van de remmen, remleidingen, remblokken, remkracht
Stuurinrichting: toestand, werking, speling
Stuurbekrachtiging: heu?
Gezichtsveld: enkel van toepassing op voertuigen met meer dan 2 wielen
Lichten: koplampen, remlichten, achterlicht. Afstelling, werking, conform met vereisten, bediening
Richtingaanwijzers: werking, knipperfequentie
Mistlichten
Kentekenplaatverlichting
Reflectoren
Batterij: spanning, lekkage,
Assen: gebroken? Vervormd? Asstomp
Wiellagers: toestand en werking
Wielnaven: toestand en werking
Wielen en velgen: toestand, werking
Banden: laadvermogen: profiel, scheurtjes, mogelijke herstellingen
Ophanging: werking, bevestiging, bevestingspunten, links, lekken
Chassis: breuken vervorming, uitlijning
Uitlaat en dempers: bevestiging, emissie, geluid, markering (not for road use)
Benzinetank: lekken, leidingen, brandstofdop
Spatborden: aanwezigheid, roest
Voetsteunen
Claxon (een geluidshoorn)
Snelheidsmeter: werking, afleesbaarheid
Overlast: geluid, emissies
Vloeistoflekken
Wie zin heeft om zich te verdiepen in het 104 pagina dikke handboek voor technische keuring van motorfietsen kan dit doen via deze link