Motorkeuring: dit zijn de controlepunten waarop vanaf 2 januari gecheckt wordt:

Vanaf 2 januari moet een motor bij tweedehandsverkoop of na een ongeval gekeurd worden. De overheid heeft het over negen aandachtspunten, maar dat zijn er in werkelijkheid veel meer. De technische keuring voor motorfietsen zal vanaf januari aandacht schenken aan een heuse waslijst van controlepunten. Of het checken van de controlepunten van de motorkeuring écht haalbaar is? We betwijfelen het.

104 pagina’s

Het handboek voor motorfietskeuring telt maar liefst 104 bladzijden. Wie het helemaal leest kan niet anders concluderen dan dat de overheid niet over één nacht ijs gegaan is.

Dit is prutswerk.

Neen, ze zijn zelfs niet over één uur ijs gegaan. Dit is prutswerk. Zo wordt er onder andere gewag gemaakt van “emissies die terecht komen in de passagierscabine” of “controle van de stuurbekrachtiging” (voor motoren met een servo stuur, wellicht), controle op een schuifdeur die kan opengaan, controle van de achterbumpers, iets over een lier, kraan, kipbak, koelinstallatie, vuilnisinstallatie en jawel zelfs de veiligheidsgordels en hoofdsteunen.

Waslijst

Er staan natuurlijk ook zaken in die wél kunnen gecontroleerd worden. En als we die controlepunten van de motorkeuring overlopen, stellen we vast dat een technische inspectie ofwel een ganse dag in beslag zal nemen, ofwel naar willekeur zal verlopen. Dat laatste is het meest waarschijnlijk.

“Dit is een waslijst met een niet realistisch aantal controlepunten.”

Lees: zoals de technische inspecteur het zélf zal beslissen. Dit is een waslijst met een niet realistisch aantal controlepunten. We sommen even de voornaamste punten op uit de 104 pagina grote handleiding, maar uiteindelijk beslaat die elk bestaand onderdeel, behalve de werkende delen in het motorblok.

Verwarring troef

De overheid laten weten dat de keuringsstations op 2 januari zullen open zijn, wij zullen er als één van de eersten staan, al is het maar om na te gaan hoe men de hierna volgende lijst zal controleren. Een randbemerking: op de site van de keuringsstations wordt over andere locaties voor keuring gesproken dan bij de overheid. Verwarring troef dus. En dan hebben we het alleen nog maar over Vlaanderen. De regels in Brussel en Wallonië zijn zo mogelijk nog minder duidelijk.

“Misschien kom je in Brussel met je motor met stuurbekrachtiging en een haperende schuifdeur wel vlot door de keuring. “

Wat wél vast staat, is dat ze zullen verschillen van die in Vlaanderen. Misschien kom je in Brussel met je motor met stuurbekrachtiging en een haperende schuifdeur wel vlot door de keuring. Tenminste: als je veiligheidsgordels in orde zijn en de koelinstallatie werkt naar behoren.

Toegelaten geluidsniveaus verschillen naargelang cilinderinhoud, maar zijn ook afhankelijk van de inverkeerstelling. De metingen tenslotte zullen variëren naargelang de afstand tot de uitlaat en het toerental.

Dit zijn de (potentiële) controlepunten van de motorkeuring.

Kentekenplaat: bevestiging, leesbaarheid, plaats op de motor, formaat, staat, hoek, …

Identificatieplaat

Goedkeuringscertificaat (vanaf 1975 of eerder ingeschreven als oldtimer)

Remmen: werking en staat van de remmen, remleidingen, remblokken, remkracht

Stuurinrichting: toestand, werking, speling

Stuurbekrachtiging: heu?

Gezichtsveld: enkel van toepassing op voertuigen met meer dan 2 wielen

Lichten: koplampen, remlichten, achterlicht. Afstelling, werking, conform met vereisten, bediening

Richtingaanwijzers: werking, knipperfequentie

Mistlichten

Kentekenplaatverlichting

Reflectoren

Batterij: spanning, lekkage,

Assen: gebroken? Vervormd? Asstomp

Wiellagers: toestand en werking

Wielnaven: toestand en werking

Wielen en velgen: toestand, werking

Banden: laadvermogen: profiel, scheurtjes, mogelijke herstellingen

Ophanging: werking, bevestiging, bevestingspunten, links, lekken

Chassis: breuken vervorming, uitlijning

Uitlaat en dempers: bevestiging, emissie, geluid, markering (not for road use)

Benzinetank: lekken, leidingen, brandstofdop

Spatborden: aanwezigheid, roest

Voetsteunen

Claxon (een geluidshoorn)

Snelheidsmeter: werking, afleesbaarheid

Overlast: geluid, emissies

Vloeistoflekken

Wie zin heeft om zich te verdiepen in het 104 pagina dikke handboek voor technische keuring van motorfietsen kan dit doen via deze link

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.