Update: MotorNieuws gaat een dag eerder (*) op jacht naar het wereldrecord!
Een jaar nadat er een officieel wereldrecord werd gevestigd op de MV Agusta Turismo Veloce, zal er een nieuwe poging worden ondernomen om het grootste aantal landen op één dag te bereiken. Op dezelfde motor en met dezelfde banden zal Thierry Sarasyn proberen om 14 landen aan te doen in minder dan 24 uur.
(*) De aanval op het record was aanvankelijk gepland op zondag 19 juni, maar zal een dag eerder verreden worden omwille van voorspelde onweders in de Alpen. Afspraak op de livetracking vanaf 5u ’s ochtends, op zaterdag 18 juni!
Officieel record
De recordpoging zal officieel erkend kunne worden dankzij het Legendstracking systeem, een tracker die wordt gebruikt voor officiële recordpogingen en het volgen van ultralopers, fietsers en triatleten. Het systeem zendt elke minuut een signaal uit zodat de afgelegde weg niet alleen kan worden gecontroleerd, maar ook kan worden gevolgd via deze link. Een deurwaarder zal deze gegevens controleren en op basis van zijn evaluatie zal ook de federatie het record erkennen.
14 landen
De reis brengt onze hoofdredacteur naar de volgende landen: Tsjechië, Slovakije, Hongarije, Kroatië, Slovenië, Italië, Oostenrijk, Liechtenstein, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, België en Nederland. “Als ik in Luxemburg geraak, zal het record al gebroken zijn”, legt Sarasyn uit. “Ik hoop dan nòg 200 kilometer te kunnen doen en België en Nederland aan de lijst toe te voegen. Er wordt hier en daar gesproken over motorrijders die 14 of 15 landen deden in ongecontroleerde omstandigheden of meer dan 24 uur. Ik hoop dat ik in veel opzichten duidelijkheid kan scheppen. 14 landen is meer dan het officiële record en evenveel als wat er beweerd wordt dat al ooit gereden is. Alleen is deze reis volledig gecontroleerd en wordt ze gedaan met respect voor alle geldende snelheidsregels in elk land.”
19 uur daglicht
Los daarvan heeft Sarasyn nog heel wat werk voor de boeg. Hij zal ongeveer 2000 km moeten afleggen in minder dan 24 uur. “Ik hoop zo veel mogelijk daglicht te krijgen”, zegt hij. “Ik rijd op een zondag, wat hopelijk betekent dat er minder verkeer is. En in het oosten komt het daglicht al wat vroeger, terwijl het in het westen later donker wordt. Ik zou ongeveer 19 uur daglicht moeten hebben op deze tocht.”
Tijd om te rijden
Het bestaande wereldrecord werd ook gevestigd op een MV Agusta Turismo Veloce met Bridgestone T32 sport touring banden. Als de poging om het record te breken niet lukt, zijn deze merken nog steeds wereldrecordhouder, Sarasyn niet. “Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het kan”, zegt hij. “Ik denk zelfs dat 15 mogelijk is. Maar laten we eerst maar eens kijken hoe dit afloopt. Misschien verveel ik me later deze zomer en waag ik nog een poging. De voorbereiding is gedaan, nu gaat het alleen nog om het rijden. Dat is het leukste gedeelte!”