Motorparkeren wordt betalend in Parijs
In Parijs wordt parkeren vanaf 2022 betaald voor niet-elektrische motorfietsen en scooters
De stad bevestigde ook dat de helft van de parkeerplaatsen zal worden omgevormd tot verbrede trottoirs, fietspaden, groene ruimten of zelfs terrassen.
“Motoren en scooters zullen betalen voor parkeren in Parijs vanaf 2022”, dat kondigde David Belliard (Europe Ecologie-Les Verts, EELV) aan tijdens zijn presentatie van de hervorming van het parkeren in de Franse hoofdstad.
Als het regen in Parijs…
Gemotoriseerde tweewielers zullen kunnen blijven parkeren op parkeerplaatsen. De toekomstige tarieven, die niet van toepassing zullen zijn op elektrische voertuigen, zullen 50% bedragen van de tarieven voor auto’s, kondigde het Parijse gemeentebestuur aan. Lees: met een doorsnee motor betaal je de helft van wat een auto betaalt, met Zero betaal je nog steeds niks. De Burgemeester en haar schepen wijzen er op dat dit een groene campagnebelofte was van 2020.
De FFMC (Féderation Française de Motards en Colère) is – zoals de naam het laat vermoeden – alvast goed boos. Zij noemen het plan afzetterij en wijzen er op dat motorfietsen en scooters net dé oplossing zijn om het verkeer in Parijs vlotter te laten verlopen.
Burgemeester Anne Hidalgo bevestigde ook een andere campagnebelofte: de helft van de oppervlakteparkeerplaatsen, d.w.z. tussen 60.000 en 65.000, zal tijdens het mandaat worden omgevormd – verbrede trottoirs, fietspaden, groenvoorzieningen, terrassen, straatmeubilair… Anderzijds verbond hij zich ertoe het aantal parkeerplaatsen voor gehandicapten (+ 1.000), autodeelauto’s (+ 1.000), vrije beroepen (+ 1.000 leveringsplaatsen) en taxi’s (+ 100) te verhogen. Als het regent in Parijs, druppelt het in Brussel. En laat Brussel nu juist de stad zijn die het gebruik van auto’s en verbrandingsmotoren zoveel mogelijk aan banden wil leggen. Komt het ook in eigen land zo ver?
Lees ook: Betalen motorrijders teveel taksen?