MV Agusta 921S is het begin van een nieuwe neoretrofamilie
De MV Agusta 921S is geïnspireerd op de legendarische MV Agusta 750S uit 1973. Het prototype is een stilistisch eerbetoon aan een van de meest fascinerende modellen in de geschiedenis van MV Agusta. Het dient op korte termijn als basis voor de ontwikkeling van een nieuwe neoretrofamilie. De 921S heeft een design zoals dat van de café racers uit de jaren 60 en 70. Het rijwielgedeelte van het concept is gereduceerd tot het essentiële om ruimte te laten voor een viercilinder-lijnmotor. Die staat dan ook centraal in het concept.
Volledig nieuw motorblok
De viercilinder-in-lijn is opnieuw ontworpen en staat borg voor 115 pk en 116 Nm. Hij heeft herziene inlaatkanalen, een efficiënter koelcircuit en nieuwe nokkenassen die zijn afgestemd op een progressieve gasrespons. Een balansas vermindert trillingen, terwijl drijfstangen en zuigers specifiek zijn voor dit blok, evenals de hele inlaatunit.
Een- en tweezitter
Het hele achterzijde is ontworpen om gemakkelijk te kunnen wisselen tussen het met alcantara beklede solozadel en het gewone zadel. Het wisselen duurt slechts enkele seconden. De ronde koplamp heeft DRL-verlichting, een decoratieve metalen ring en een centrale koplamp. Het achterste gedeelte van de koplampen is van metaal, met een vinontwerp dat doet denken aan die welke worden gebruikt om warmte af te voeren in luchtgekoelde motoren.
Speciale wielen
Het chassis heeft een lange achterbrug, de wielen zijn gemaakt van een combinatie van koolstofvezel en spaken, de vier uitlaatpijpen zijn onder de motor geplaatst, terwijl de voorrem een aluminium afdekking heeft om de remklauwen beter te koelen. Het stalen trellisframe is verbonden met schetsplaten van aluminiumlegering. Het instrumentenpaneel is origineel, heeft een rond gedeelte zoals vroeger, maar met een touchscreen. Het rust op de tank, zodat het stuur en de bewerkte kroonplaat zichtbaar zijn. Het stuur van gesmeed aluminium is geïnspireerd op dat van wedstrijdmotoren: twee korte, halve sturen zijn verbonden met het centrale gedeelte.