Niet één maar twee: MV Agusta lanceert duo adventuremotoren

Na weken van teaserij op z’n Instagram-pagina én zelfs een heuse nieuwe website, komt MV Agusta op Milaan met een verrassing van jewelste op de proppen. Het merk trok niet één, maar twee nagelnieuwe adventuremodellen vanonder het doek. De twee ‘Lucky Explorers’ – een 5.5 en een 9.5 – hinten naar het succesvolle rallyverleden van de Cagiva Elefant met de Lucky Strike-livrei op de bast. De machines moeten voor de Italianen een heel nieuwe markt aanboren. Al leggen de dames en heren uit Schiranna nog niet alle kaarten op tafel.

Lucky Explorer 5.5

De eerste telg van deze ’tweeling’ is misschien nog de minst verwachte van de twee. De Lucky Explorer 5.5 is namelijk de vrucht van de samenwerking tussen MV Agusta en hun Chinese partner Qianjiang. Die laatste is onder meer eigenaar van Benelli en QJMotors. In het frame (dat verdacht veel op dat van de Benelli TRK 502 lijkt) huist een 550cc paralleltwin van Chinese makelij, die wel eens de basis zou kunnen worden voor een instapreeks MV’s in de toekomst. Het blok heeft een boring van 70,5mm en een slag van 71mm, waar de TRK 502 het doet met 69mm x 66,8mm. Een licht opgewaardeerd, opgeboord blok dan? Dat laten we u weten vanaf MV Agusta zelf meer details vrijgeeft. De Brembo-ankers op de eerste foto’s doen alvast vermoeden dat er onder invloed van de badge op de bast wel een dosis premium is toegevoegd…

Lucky Explorer 9.5

Over naar een ‘volbloed’ MV: de Lucky Explorer 9.5 is de langverwachte opvolger van de Cagiva Elefant 900. De motor waarmee Edi Orioli de Dakar Rally won in 1990 – en waar Cagiva een jaar later een ‘Lucky Explorer’-versie van op de markt bracht. Dertig jaar later luistert de ode aan die machine naar dezelfde naam. Het addendum 9.5 is dan weer een verwijzing naar de motor – waarvoor MV een 800 triple heeft opgeboord én van een langere slag voorzien. Daardoor dienden ook de krukas en de cilinderkop aangepast, en zakte de compressieverhouding van 13,3:1 naar 12,5:1. Want op zo’n allroad zijn niet de absolute vermogenscijfers, maar wel het koppel van het opperste belang. De beitelwerken zouden volgens MV Agusta goed zijn voor 123 pk bij 10.000 tpm en 102 Nm bij 7.000 tpm. Beslist niet verkeerd. Voorts moet de 9.5 zijn publiek verleiden met een gigantisch, 7-duims tft-scherm met connectiviteitsmogelijkheden, een (optionele) automatische Rekluse-koppeling, een 21-duims voorwiel (en 18-duims achterwiel), en z’n dubbelzijdige alu swingarm.

Prijzen en beschikbaarheid deelt MV Agusta later mee.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.