Niet één maar twee: MV Agusta lanceert duo adventuremotoren
Na weken van teaserij op z’n Instagram-pagina én zelfs een heuse nieuwe website, komt MV Agusta op Milaan met een verrassing van jewelste op de proppen. Het merk trok niet één, maar twee nagelnieuwe adventuremodellen vanonder het doek. De twee ‘Lucky Explorers’ – een 5.5 en een 9.5 – hinten naar het succesvolle rallyverleden van de Cagiva Elefant met de Lucky Strike-livrei op de bast. De machines moeten voor de Italianen een heel nieuwe markt aanboren. Al leggen de dames en heren uit Schiranna nog niet alle kaarten op tafel.
Lucky Explorer 5.5
De eerste telg van deze ’tweeling’ is misschien nog de minst verwachte van de twee. De Lucky Explorer 5.5 is namelijk de vrucht van de samenwerking tussen MV Agusta en hun Chinese partner Qianjiang. Die laatste is onder meer eigenaar van Benelli en QJMotors. In het frame (dat verdacht veel op dat van de Benelli TRK 502 lijkt) huist een 550cc paralleltwin van Chinese makelij, die wel eens de basis zou kunnen worden voor een instapreeks MV’s in de toekomst. Het blok heeft een boring van 70,5mm en een slag van 71mm, waar de TRK 502 het doet met 69mm x 66,8mm. Een licht opgewaardeerd, opgeboord blok dan? Dat laten we u weten vanaf MV Agusta zelf meer details vrijgeeft. De Brembo-ankers op de eerste foto’s doen alvast vermoeden dat er onder invloed van de badge op de bast wel een dosis premium is toegevoegd…
Lucky Explorer 9.5
Over naar een ‘volbloed’ MV: de Lucky Explorer 9.5 is de langverwachte opvolger van de Cagiva Elefant 900. De motor waarmee Edi Orioli de Dakar Rally won in 1990 – en waar Cagiva een jaar later een ‘Lucky Explorer’-versie van op de markt bracht. Dertig jaar later luistert de ode aan die machine naar dezelfde naam. Het addendum 9.5 is dan weer een verwijzing naar de motor – waarvoor MV een 800 triple heeft opgeboord én van een langere slag voorzien. Daardoor dienden ook de krukas en de cilinderkop aangepast, en zakte de compressieverhouding van 13,3:1 naar 12,5:1. Want op zo’n allroad zijn niet de absolute vermogenscijfers, maar wel het koppel van het opperste belang. De beitelwerken zouden volgens MV Agusta goed zijn voor 123 pk bij 10.000 tpm en 102 Nm bij 7.000 tpm. Beslist niet verkeerd. Voorts moet de 9.5 zijn publiek verleiden met een gigantisch, 7-duims tft-scherm met connectiviteitsmogelijkheden, een (optionele) automatische Rekluse-koppeling, een 21-duims voorwiel (en 18-duims achterwiel), en z’n dubbelzijdige alu swingarm.
Prijzen en beschikbaarheid deelt MV Agusta later mee.