Nieuw: 2021 Aprilia SX en RX 125
Dit zijn twee typische modellen voor de liefhebbers. De Aprilia SX en RX 125 krijgen de verplichte Euro 5 update, wat in dit geval inhoudt dat ze niet alleen een aangepaste motor krijgen, maar ook een gewijzigd ontwerp en nieuwe functies. Voor zij die geen liefhebbers zijn: de SX en RX 125 zijn identiek aan elkaar, op enkele kleine verschillen na. Zo is de SX is de supermotard met 17 inch wielen, en de RX de offroader met een 21 inch noppenband vooraan en een 18’er achteraan.
Lang leve EU5?
Aprilia meldt dat het profiel van de brandstoftank volledig is vernieuwd en de Rally Tribute-kleur nieuw is. De watergekoelde ééncilinder krijgt een speciale cilinderkop, nieuwe in- en uitlaatleidingen en een nieuwe iridium bougie. Verder is er een nieuwe luchtfilter en een nieuw uitlaatsysteem. Als resultaat krijg je dan een iets betere koppelcurve, een maximumvermogen bij een lager toerental en een lager verbruik. Lang leve Euro 5, zullen we maar zeggen zeker?
Stoppies en wheelies
Veilig remmen op de Aprilia’s mag geen probleem zijn dankzij het Bosch ABS-systeem met roll-over beveiliging. Daarbij wordt het omhoogkomen van het achterwiel bij stevig remmen in toom gehouden. Goed nieuws voor de 125cc-beginners, minder leuk voor de stoppie-liefhebbers. Laat dit nu net twee motoren zijn die gemaakt zijn om een beetje de hooligan op uit te hangen en spelenderwijs op zoek te gaan naar de limieten. Gelukkig is er (nog) geen sprake van tractiecontrole, dus ‘omgekeerde stoppies’ kunnen nog altijd…
Speedway, Raceway of Rally?
De Aprilia RX 125 is verkrijgbaar in de kleur ‘Silver Speedway’ en het nieuwe ‘Rally Tribute’. De SX 125 krijgt dezelfde kleurstellingen en is bovendien ook beschikbaar in ‘Red Raceway’. Prijzen en aankomstdatum bij de dealer zijn momenteel nog niet gekend, maar daar zal ongetwijfeld snel verandering in komen.
De kleuren
Klik hier voor meer info over de SX 125 en hier voor de RX 125.