Nieuw: 2021 Aprilia Tuono V4
De Italianen bij Aprilia hebben hun Tuono V4 een stevige EU5-update gegeven. Niet alleen het motorblok werd onder handen genomen om wat minder vervuilende troep uit te stoten, maar ook het chassis en de elektronica zijn vernieuwd. Er zijn zelfs een aantal accessoires toegevoegd die zowaar een (basic) touringmodel van de Tuono maken.
De heilige V4
Het fijne en waanzinnig sterke V4-motorblok van de Tuono blijft na de Euro 5-aanpassingen 175 pk en 121 Nm leveren. Naast kleine interne aanpassingen zijn er ook wijzigingen aan het uitlaatsysteem doorgevoerd. We kennen het riedeltje ondertussen.
Op het gebied van elektronica krijgt de Tuono een Marelli 11MP ECU en een zes-assige IMU. Dat wil zoveel zeggen dat alle hulpsystemen (ABS, tractiecontrolie, wheelie control,…) nu de hellingshoek mee in rekening brengen om je niet op je snuit te laten vallen.
Meer comfort
Uiterlijke wijzigingen zijn er aan de koplampen met dagrij- en bochtenverlichting, de dubbele kuip met winglets voor meer downforce vooraan en dus minder aanzetten tot wheelies, en een iets comfortabelere positie voor de duorijder dankzij een gewijzigd passagierszadel en voetsteunen. Ook als rijder geniet je van meer luxe op de standaard Tuono dankzij een verhoogd stuur en een beter beschermend windscherm. Verder krijgt de Aprilia ook een nieuw tft-display.
Met twee wielen op de grond
Aprilia wilt echt wel dat haar rijders met twee wielen op de grond blijven, want de nieuwe en lichtere achterbrug met een verstevigende beugel moet de stabilisatie bij hard accelereren verbeteren. De standaard Tuono beschikt over een conventionele UPSD-voorvork en monoshock achteraan, de sportievere en meer op het circuit georiënteerde Factory-versie krijgt een semiactief Öhlins Smart EC 2.0-systeem. De 2021 Aprilia Tuono V4 zal beschikbaar zijn in Tarmac Gray en Glacier White voor 16.725 euro. Voor de V4 Factory in het zwart betaal je 19.990 euro.