Nieuw: 2022 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
De derde aflevering van de zesdelige Ducati World Premiere-serie, vanwege het niet aanwezig zijn op de EICMA, is getiteld ‘Rule All Mountains’. Het is een verwijzing naar de Amerikaanse Pikes Peak-race, de Amerikaane heuvelklim waarop de Multistrada domineerde. De Multistrada Pikes Peak 1200 S werd in 2010 gelanceerd. Het was de eerste editie van de sportieve Ducati-crossover.
Nooit meer deelnemen
Maar dat was toen. Ducati besloot na het tragische ongeval van Carlin Dunne in 2019 nooit meer aan de klim deel te nemen. Als gevolg hiervan zal Ducati de erfenis van het evenement vereeuwigen met een sportievere benadering van de standaard Multistrada V4, een die de bochtige, gedeeltelijke offroad lay-out van het evenement belichaamt door meer dynamisch en veelzijdig te zijn. Met welke specs gaat deze Multistrada ons verleiden?
Agressievere zithouding
De Pikes Peak ziet er minder rechtop uit dan de standaard V4 en heeft een meer geposeerde en agressieve zithouding en een rijpositie die meer op die van een sportmotor lijkt. Hoewel er geen twijfel bestaat over de Multistrada-herkomst van de Pikes Peak, is deze motorfiets echt niet gemaakt om in het zand te stoeien.
170 pk
De 2022 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak heeft een 17-inch voorwiel (in plaats van een 19) voor nog scherper en directer sturen. Onderhuids levert het V4-motorblok 170 pk en 124,5 Nm. Het is ontworpen om een rijervaring te bieden die dat van de Panigale benadert.
Panigale-genen
Naast de toename in vermogen is de Pikes Peak 4 kg lichter geworden, waarvan het grootste deel op het conto komt van de kleinere, lichtere Marchesini aluminium velgen en een verfijning van het chassis, dat Öhlins Smart EC 2.0-vering en Brembo Stylema-remmen uit de Panigale bevat. Deze zijn ontworpen om de sportieve aspiraties van de Pikes Peak te maximaliseren. Circuitdagje, iemand?