Nieuw: 2022 Yamaha TY-E elektrisch trial-prototype
De Yamaha TY-E 2.0 maakt gebruik van een monocoque-frame gemaakt van composietlaminaten om bij te dragen aan een lichter gewicht en optimale stijfheid. De lay-out van de power unit en de accu is herzien en aangepast om een aanzienlijk lager zwaartepunt te bereiken in vergelijking met het vorige model.

Verbeteringen
Yamaha ontwikkelde ook een nieuwe accu met hoge capaciteit en hogere vermogensdichtheid, en slaagde erin de gewichtstoename tot ongeveer 20% te beperken, terwijl de capaciteit ongeveer 2,5 keer groter is dan bij het vorige model. Op basis van het vorige model is de tractie verbeterd door mechanische onderdelen zoals de koppeling en het vliegwiel te koppelen aan een zorgvuldig afgestelde elektronische regeling voor de motor, die in staat is subtiele veranderingen in grip te lezen.

Deelname aan WK
Het nieuwe prototype is een doorontwikkeling van de originele TY-E uit 2018 die meedeed aan het FIM World Trials Championship. De ontwikkeling ervan is in lijn met Yamaha’s doel om koolstofneutraliteit te benaderen met behoud van motorrijplezier. Yamaha streeft naar koolstofneutraliteit in al haar bedrijfsactiviteiten – ook in de levenscycli van haar producten – tegen 2050. De nieuwe TY-E staat gepland om vanaf juni dit jaar deel te nemen aan het FIM Trial World Championship met Kenichi Kuroyama in het Yamaha Factory Racing Team. Kuroyama fungeert ook als ontwikkelingsrijder.
