Nieuw! 2022 Zero FXE: een A2 met 106 Nm
Zero lanceert de opvolger van de populaire FXS. De wendbare supermoto krijgt een grondige update maar verandert nauwelijks in prijs. Het vervolg op een succesverhaal?
Veel koppel, weinig pk’s
Wat hebben de Zero FXE en Richard Branson met elkaar gemeen? Ze zijn creatief met feiten. Branson neemt je mee naar het heelal maar gebruikt voor de definitie ‘heelal’ verouderde gegevens. Zero voldoet precies aan de eis – 11 kW voor A1 motoren en een 35 kW A2 versie – maar tovert voor de A2 maar liefst106Nm uit de ZF 7.2-krachtbron met Cypher II aansturing. Let wel; 106 Nm uit het equivalent van een 125cc-motorfiets! Als 18-jarige of als houder van het rijbewijs-B mag je je op deze raket voortbewegen. Bovendien is de Zero laagdrempeling, wegens geen koppeling en geen versnellingen. Nog een voorbeeld, hoewel het vergelijk alleen cijfermatig opgaat: de 217,7 pk sterke Honda CBR1000RR-R heeft 113 Nm aan boord…
Minieme meerprijs
De Zero FXE kost 13.880 euro en dat is meteen dezelfde prijs voor Nederland en België. Dat komt enkel bij elektrische motoren voor. Dit is een kleine 500 euro meer dan de standaard FX, een trail die ook in het Zero gamma blijft. We snappen heel goed dat de gemiddelde 18-jarige zo’n bedrag nauwelijks bij elkaar gespaard kan hebben. Maar je betaalt veel minder aan onderhoud en benzine. Dat maakt dat je maandelijkse kost op dat vlak dan weer daalt. Want met een volle tank ‘benzine’ en een harde rechterpols kan de FXE zo’n 100 kilometer voor. En zo’n volle tank kost je dan €2,-. Dat is het equivalent van anderhalve liter benzine op 100 km. En dat met een 106NM-motorfiets. Mocht je als 18-jarige al in het bezit zijn van een serie zonnecellen, ben je helemaal goed af. Er is ook nog de subsidie van de overheid. Die bedraagt in België in dit geval 2082 euro. Dat wil zeggen dat de FXE je 11.800 kost. Ter vergelijking: de KTM 690 SMC R kost 10.990 euro in België, 13.300 in Nederland. Vergelijken is moeilijk. Want je tankt sneller met een traditionele motor als deze KTM, maar rijdt uiteindelijk goedkoper met deze FXE. Ook nog belangrijk: je kunt je A1 vlot tot A2 laten omvormen. Het verschil in pk’s voel je trouwens enkel aan hoge snelheden, niet op secundaire wegen. De top ligt bij een A2 rond de 130 km per uur.
Prestaties
Een Zero kan alles wat een ‘gewone’ motorfiets ook kan, maar de FXE is een motorfiets voor in het (groot)stedelijk verkeer. Of in de huidige spreektaal; een motorfiets voor in de stad. In die omgeving, met veel verkeer, verkeerslichten en files, staat de FXE z’n mannetje. De motor is licht – 153 kilo -, rank en wendbaar. Bij wijze van spreken kun je keren op A4-papier, zo lichtvoetig is de Zero. Het is een motor in je reinste supermoto stijl die je door zijn gebruiksgemak te pas en te onpas zult gebruiken. Opstappen en wegwezen is het devies. Tenminste: als de motor opgeladen is. Een volle batterij heb je van bij nul op een uur of zeven. Maar niemand wacht tot de batterij helemaal leeg is om te laden natuurlijk. ’s Nachts opladen is de meest voor de hand liggende manier om de FXE en andere Zero’s die geen snellaadsysteem hebben altijd optimaal te voeden. Binnenkort brengen we de eerste test van de opmerkelijke nieuwkomer bij de elektrische motoren.