Nieuw: 2023 BMW S 1000 RR
BMW heeft haar S 1000 RR, die in 2009 voor het eerst werd gepresenteerd, stevig geüpdatet met veranderingen aan de motor, het chassis, geoptimaliseerde aerodynamica met winglets, een nieuwe achterkant en nieuwe assistentiesystemen. De nieuwe RR heeft nog steeds de gekende viercilinder-lijnmotor, maar levert nu 210 pk bij 13.750 tpm, wat 3 pk meer is dan bij het vorige model. Het maximumkoppel van 113 Nm wordt bereikt bij 11.000 tpm. Ondanks een verhoging van het piekvermogen is het bruikbare motortoerentalbereik van de nieuwe RR nu breder en vollediger. Het maximale motortoerental bedraagt 14.600 tpm.

Sliden maar
Naast de motor is er ook gekieteld aan de elektronica. De nieuwe functie van Dynamic Traction Control DTC is de Slide Control-functie. Hiermee kan de rijder twee vooraf ingestelde glijhoeken selecteren voor het tractiecontrolesysteem bij het accelereren uit bochten. Technisch gebeurt dit met behulp van een stuurhoeksensor. Tot de betreffende hellingshoek laat het tractiecontrolesysteem slip toe bij het achterwiel bij het uitaccelereren van een bocht, waardoor het achterwiel kan wegdrijven. Wanneer de vooraf ingestelde stuurhoekwaarde wordt bereikt, grijpt de tractiecontrole in, vermindert de slip en stabiliseert de motorfiets.

Meer rijprecisie
Het hart van het chassis van de nieuwe RR is nog steeds het aluminium brugframe, met de motor als dragend element. Om de flexibiliteit zijdelings te optimaliseren, kreeg het hoofdframe van de nieuwe RR verschillende openingen in de zijvlakken. Bij de ontwikkeling van het nieuwe chassis van de RR lag de nadruk ook op het verder verhogen van de rijprecisie. De balhoofdhoek is met 0,5° afgevlakt en de offset van de kroonplaten is met 3 mm verkleind. De nieuwe chassisgeometrie gaat niet alleen gepaard met een nog betere rijprecisie, maar ook met een grotere nauwkeurigheid en duidelijkere feedback van het voorwiel.

Winglets!
Net als bij de M RR zorgen de winglets op de nieuwe RR nu voor een optimaal contact van het voorwiel met de weg, vooral bij het accelereren. Ze genereren aerodynamische downforce en dus extra belasting van de wielen. De voordelen zijn dat de motor minder geneigd is een wheelie te doen, dat je later kunt remmen en dat de stabiliteit in de bochten toeneemt. Wat het design betreft, profiteert de nieuwe editie van de RR van een opnieuw ontworpen voorpartij inclusief winglets, een nieuwe, lichtere en sportiever ogende achterpartij en de drie nieuwe kleurstellingen: Blackstorm metallic, Style Passion in Racingred non-metallic en Lightwhite non-metallic/BMW M. Prijzen en beschikbaarheid volgen later.



