Nieuw: 2023 Yamaha NIKEN GT
De nieuwe 2023 NIKEN GT krijgt een geconnecteerd tft-instrumentenpaneel met Garmin-navigatie, een verbeterde wielophanging, een verbeterde ergonomie, geavanceerde elektronica en het krachtigere 890cc CP3 EU5-motorblok van de MT-09 en Tracer 9. De basisarchitectuur van het motorblok is vergelijkbaar met de krachtbron van de MT-09 en Tracer 9, maar het motorblok van de NIKEN GT heeft hertekende krukarmen met een 8% verhoogde massa. Dat zorgt voor een sterkere acceleratie vanuit stilstand, een grotere gebruiksvriendelijkheid en een betere bestuurbaarheid bij lagere toerentallen. Er werd ook een nieuwe radiator gemonteerd.
7″ multithema tft-scherm
Het nieuwe 7″ tft-kleurenscherm biedt drie verschillende schermthema’s voor verschillende rijsituaties en persoonlijke voorkeuren. De Street-optie heeft een ernstige en informatieve lay-out, Sport projecteert een dynamischer look en Tour geeft gemakkelijk leesbare informatie over de belangrijkste rijgegevens. De NIKEN GT is ook uitgerust met een Communication Control Unit waarmee een smartphone verbonden kan worden. Daarnaast kan er genavigeerd worden met de Garmin Motorize app die, via de smartphone, wordt weergegeven op het tft-scherm.
Eindelijk een verstelbaar windscherm
De NIKEN GT is uitgerust met een nieuw windscherm dat manueel 70 mm naar boven of naar beneden kan worden versteld, en het nieuwe zadel werd ontworpen om een beter beenbereik tot aan de grond op te leveren. De nieuwe stuurschakelaars omvatten een 5-weg joystick om verschillende tft-functies te bedienen, terwijl de cockpit is uitgerust met een 12V usb-A stopcontact onder het zadel. De NIKEN GT is standaard uitgerust met handvatverwarming en harde zijkoffers met aan elke kant een inhoud van 30 liter.
Verbeterde elektronica
Een Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) en een ride-by-wire Accelerator Position Sensor Grip (APSG) vervangen het kabel- en poeliesysteem van het vorige model. Het hulpsysteem voor de acceleratie vanuit stilstand werd ook herzien om een natuurlijker interventieniveau te bieden door automatisch een geschikt toerental aan te houden na het aangrijpen van de koppeling. De instellingen van de D-Modus en het tractiecontrolesysteem zijn ook aangepast. Een op-en-neer quickshifter is standaard. Bij het vorige model kon je enkel opschakelen met de quickshifter.
Verfijnd ontwerp van het hoofdframe
Voor 2023 werden belangrijke delen van het hoofdframe hertekend in functie van het krachtigere 890cc-motorblok dat 5 graden naar voren werd gekanteld om optimale besturingseigenschappen te creëren. Ook de lay-out van de achterwielophanging werd herzien. Er werd ook een nieuwe uitlaat voorzien om te voldoen aan de EU5-voorschriften, en het nieuwe ontwerp biedt een grotere grondspeling.