Nieuw: Aprilia RSV4 XTrenta
Aprilia zet haar traditie van circuitspecials verder. Na de Tuono X en RSV4 X is het deze keer de beurt aan nog iets specialer: de RSV4 XTrenta. Er worden slechts 100 exemplaren van dit circuitwapen gemaakt, en om er een in je garage te hebben, moet je 50.000 euro (exclusief BTW) betalen. Voor die exclusiviteit en dat bedrag krijg je echter wel een machtige superbike. Aprilia claimt 230 pk uit de 1.100cc-V4, met een aerodynamisch pakket dat eruitziet alsof het rechtstreeks van de MotoGP-racemotor van de Italiaanse firma komt.
Vleugel- en vliegwerk
De XTrenta is de eerste superbike met een ‘chin spoiler’, samen met een prominente voorvleugel, ‘strakes’ aan de zijkant en een achterzijde met vervormende vleugels. De Italianen gaan er prat op dat de nieuw ontworpen voorvleugels de downforce vergroten, terwijl ze minder luchtweerstand geven, vergeleken met het productiemodel. De nieuwe vleugels op de achterkant en de chin spoiler, ook bekend als ‘The Spoon’, voor de achterband zijn primeurs op de markt voor een productie superbike. Deze innovaties zorgen voor een aerodynamische ladingstoename van 25%, terwijl de luchtweerstand met 4% afneemt.
SC Project-uitlaat
Het verhoogde motorvermogen is te danken aan een verbeterde compressieverhouding en een titanium/koolstof uitlaat van SC Project. Andere snelle onderdelen zijn een Sprint-luchtfilter en grotere koelvloeistof- en olieradiatoren van Taleo Tecnoracing. Voor wat extra bling is er een titanium achtertandwiel van PBR, een JetPrime dashboard en een aantal aluminium onderdelen van Spider (voetsteunen, hendels, tankdop, enz.).
166 kg
De vering is van Öhlins, gemasseerd door de handen van Andreani. Het remwerk komt van Brembo, met GP4-MS remklauwen gekoppeld aan 330mm-T-drive stalen schijven. De wielen zijn gesmede magnesium Marchesini M7R GENESI-velgen met Pirelli Superbike slick-banden. Die besparen 4 kg aan roterende en onafgeveerde massa, vergeleken met de standaard RSV4. De hele machine weegt slechts 166 kilo droog, met de hulp van het carbon bodywork van Pan Compositi. Dit is echter geen mainstream machine. De Aprilia XTrenta is met de hand gebouwd door de Aprilia Racing Group in Noale, en herdenkt de 30e verjaardag van Aprilia’s eerste wereldtitel.