Nieuw: Aprilia RSV4 XTrenta

Aprilia zet haar traditie van circuitspecials verder. Na de Tuono X en RSV4 X is het deze keer de beurt aan nog iets specialer: de RSV4 XTrenta. Er worden slechts 100 exemplaren van dit circuitwapen gemaakt, en om er een in je garage te hebben, moet je 50.000 euro (exclusief BTW) betalen. Voor die exclusiviteit en dat bedrag krijg je echter wel een machtige superbike. Aprilia claimt 230 pk uit de 1.100cc-V4, met een aerodynamisch pakket dat eruitziet alsof het rechtstreeks van de MotoGP-racemotor van de Italiaanse firma komt.

Vleugel- en vliegwerk

De XTrenta is de eerste superbike met een ‘chin spoiler’, samen met een prominente voorvleugel, ‘strakes’ aan de zijkant en een achterzijde met vervormende vleugels. De Italianen gaan er prat op dat de nieuw ontworpen voorvleugels de downforce vergroten, terwijl ze minder luchtweerstand geven, vergeleken met het productiemodel. De nieuwe vleugels op de achterkant en de chin spoiler, ook bekend als ‘The Spoon’, voor de achterband zijn primeurs op de markt voor een productie superbike. Deze innovaties zorgen voor een aerodynamische ladingstoename van 25%, terwijl de luchtweerstand met 4% afneemt.

SC Project-uitlaat

Het verhoogde motorvermogen is te danken aan een verbeterde compressieverhouding en een titanium/koolstof uitlaat van SC Project. Andere snelle onderdelen zijn een Sprint-luchtfilter en grotere koelvloeistof- en olieradiatoren van Taleo Tecnoracing. Voor wat extra bling is er een titanium achtertandwiel van PBR, een JetPrime dashboard en een aantal aluminium onderdelen van Spider (voetsteunen, hendels, tankdop, enz.).

166 kg

De vering is van Öhlins, gemasseerd door de handen van Andreani. Het remwerk komt van Brembo, met GP4-MS remklauwen gekoppeld aan 330mm-T-drive stalen schijven. De wielen zijn gesmede magnesium Marchesini M7R GENESI-velgen met Pirelli Superbike slick-banden. Die besparen 4 kg aan roterende en onafgeveerde massa, vergeleken met de standaard RSV4. De hele machine weegt slechts 166 kilo droog, met de hulp van het carbon bodywork van Pan Compositi. Dit is echter geen mainstream machine. De Aprilia XTrenta is met de hand gebouwd door de Aprilia Racing Group in Noale, en herdenkt de 30e verjaardag van Aprilia’s eerste wereldtitel.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.