Alles over Aprilia’s Tuareg 660
Derde keer, eh, nog betere keer! Aprilia loste zopas z’n derde worp die op het 660-platform is gebouwd. Na de atletische RS660 en halfnaakte Tuono 660 is het nu de beurt aan de avontuurlijke telg van de familie: welkom, Tuareg 660!
Blok
Net zoals z’n sportiever uitgedoste broertjes krijgt ook de Tuareg 660 Aprilia’s geprezen paralleltwin in het frame gelepeld, en presteert ook deze telg 80 pk (bij 9.250 opm) en 70 Nm. Dat koppel staat een stuk vroeger ter beschikking dan op bijvoorbeeld de RS 660. Dat mede dankzij een agressievere klepsturing en de combi van een nieuw inlaatkanaal en dito luchtfilter. De Tuareg tikt die koppelpiek al aan bij 6.500 toeren, op de RS 660 dien je tot 8.500 omwentelingen te wachten. Nota bene: driekwart van het koppel krijg je daarbij al vanaf 3.000 opm ter beschikking. Ten opzichte van z’n wegbroeders heeft de Tuareg een kortere eerste versnelling en een kleiner voortandwiel (15 t.o.v.17 tanden). Daardoor gaat de offroader iets flukser op het gas. Een nieuw uitlaattraject zorgt voorts voor optimale prestaties bij lage en middelhoge toeren. En een heerlijke soundtrack, dat spreekt voor zich.
Gewicht en ergonomie
De weegschaal is wel even een dingetje bij offroadmotoren, waarbij de Tuareg aftikt op een respectabele 187 kg droog aan de haak, ofwel 204 kg rijklaar én met een volle 18-litertank (goed voor 400 km). Door die laatste zo verticaal mogelijk boven de staande twin te stapelen, blijft de zadelhoogte overigens beperkt tot 860 mm. Niet onoverkomelijk, zelfs niet voor kleinere rijders zoals ondergetekende.
Offroaden
Dat Aprilia weet hoe het een sportophanging in elkaar moet knutselen, kan je afleiden uit de 54 wereldtitels die het merk bijeen wist te harken. Maar ook ver weg van het plaveisel willen de Italianen hun kunde tonen. Zo krijgt de Tuareg 660 een stalen buizenframe aangemeten, is het blok niet langer een dragend deel van het kader. Verder heeft Aprilia de motor 10° achterover gekanteld om de inertie te verlagen en de Tuareg korter te laten draaien in krappe bochten. Het smalle zadel en de verwijderbare rubberen voetsteunprotectoren zijn een plus, terwijl ook het rempedaal hoger geplaatst kan worden om rechtstaand rijden te bevorderen. De hydraulisch verstelbare Kayaba-veerelementen krijgen dan weer beiden een veerweg van 240 mm. Offroaden, dat roept om een 21-duimsslof vooraan en een 18-duimer achter. Bijbehorende Scorpion Rally STR’s worden door Pirelli aangeleverd. Het oliecarter komt tot slot een stuk hoger te liggen, waardoor de grondspeling maar liefst 240 mm bedraagt.
Elektronica
APRC is een letterwoord dat reeds jaren synoniem staat voor het copieuze elektronicapakket waarmee de Italianen hun bolides afleveren. Ook op de Tuareg 660 is daaraan geen gebrek: van ride-by-wire, een quickshifter, tractie- en cruisecontrole, elektronisch gestuurde motorrem, verschillende rijmodi (waarvan eentje specifiek op offroaden voorzien) en motormappings tot een vijfduims tft-dashboard met connectiviteit. Ledverlichting rondom (en met DRL’s) is eveneens standaard.
Uitvoeringen en kleuren
Wat de kleuren betreft, grijpt Aprilia enerzijds terug naar de verfpot waarmee de RS en de Tuono 660 reeds in Acid Gold werden gedoopt. Maar ook de zwart/rode Martian Red-uitvoering én de nostalgische Indaco Tagelmust – een vette knipoog naar de Tuareg Wind 600 uit 1988 – prijken in de catalogus. Verdere opsmuk en assorti kledij tref je in de uitvoerige optiecatalogus van de Italianen.
Op prijzen en beschikbaarheid is het voorlopig nog even wachten.