Nieuw: Ducati Diavel V4
De Ducati Diavel is altijd al een indrukwekkende machine geweest, als het je ding is of niet. Voor 2023 wordt het allemaal nog wat machtiger, want de muscle cruiser krijgt het V4 Granturismo-motorblok. Wat cijfers: 1.158cc V4, 168 pk, 126 Nm, 211 kg droog. De Diavel spotten, zal niet moeilijk zijn. Met zijn gespierde brede schouders en raketlanceerder-uitlaat met vier openingen herken je ‘m meteen. De Diavel V4 haalt zijn inspiratie uit muscle cars en uit de esthetiek van superhelden.
Spelen met verlichting
De full ledverlichting kan enkele trucjes. Zo verandert de DRL vooraan van vorm en bestaat het achterlichtcluster uit een matrix van puntvormige leds gepositioneerd onder de achterzijde. Richtingaanwijzers zijn geïntegreerd in het stuur, vóór de rem- en koppelingsreservoirs. Een ander onderscheidend element van de Diavel V4 zijn de vijfspaaks lichtmetalen wielen en de dikke 240/45-achterband.
Ook het V4 Granturismo-motorblok is in staat tot (ecologische) geinigheid. Het cilinder-deactiveringssysteem kan de achterste cilinderrij uitschakelen, niet alleen wanneer je stilstaat, maar ook tijdens het rijden bij lage toerentallen onder verminderde motorbelasting.
Chassis en ergonomie
Naast de prestaties van het motorblok heeft Ducati veel aandacht besteed aan de wendbaarheid en dynamiek van de Diavel V4. De motor heeft een leeggewicht zonder brandstof van 211 kg. Dit is een besparing van meer dan 13 kg (-5 op het motorblok, -8 op de motorfiets) ten opzichte van de Diavel 1260 S, dankzij het motorblok en specifieke verbeteringen van meerdere componenten. Verder heeft de Diavel een upside-down 50 mm vork en een cantilever patroon schokdemper, beide volledig instelbaar. Het remsysteem berust op Brembo Stylema-remklauwen en dubbele 330mm-schijven aan de voorzijde.
Comfort
De Ducati Diavel V4 heeft een laag zadel, op 790 mm van de grond, centrale voetsteunen en een hoog stuur dat 20 mm dichter staat dan op de Diavel 1260. Daarnaast is het comfort ook verbeterd voor lange ritten dankzij de achtervering, waarvan de veerweg met 15 mm is vergroot. De passagier kan rekenen op een comfortabele zit, voetsteunen die onder de achterkant kunnen worden ingetrokken en een telescopische handgreep achter. Voetsteunen en handgreep zijn in gesloten toestand praktisch onzichtbaar en samen met de standaard meegeleverde cover van het passagierszadel kan de Diavel V4 met een paar handelingen worden getransformeerd van een tweezitter naar een eenzitter.
Elektronica en prijs
De Diavel V4 biedt drie vermogensstanden en vier rijmodi: Sport, Touring, Urban en de nieuwe Wet. Met de rijmodi kan de rijder de motorafgifte en de interventie van de rijhulpsystemen (Ducati Traction Control in bochtversie, ABS Cornering en Ducati Wheelie Control) aanpassen. Verder is er ook nog Cruise Control, Launch Control en Ducati Quick Shift up & down. De bestuurder kan alle elektronische systemen beheren via verlichte bedieningselementen op het stuur en het nieuwe 5-inch kleuren tft-dashboard , dat ook Bluetoothconnectiviteit biedt om je smartphone te koppelen.
De nieuwe Ducati Diavel V4 wordt vanaf januari in België verwacht voor een vanafprijs van 27.690 euro in Ducati Red en 27.990 euro in Thrilling Black.