Nieuw: Kawasaki Z650RS
De nieuwe Z650RS is een hommage aan de originele Z650-B1 uit 1977. De basis van dit nieuwe model wordt gevormd door het 649cc-paralleltwin motorblok met een balansas, bekrachtigde slipperkoppeling en speciaal voor de Z650RS ontworpen motordeksels. Het blok is getuned met de focus op souplesse in lage toeren en koppel en vermogen in middelhoge toeren.
Duck tail
Het rijwielgedeelte bestaat uit een stalen trellisframe, met aan de voorkant een 41 mm conventionele voorvork en achter een horizontale backlink met instelbare veervoorspanning. Het nieuwe subframe loopt minder steil omhoog waardoor de kenmerkende horizontale duck tail ontstaat. Ten opzichte van de Z650 heeft de RS een meer ontspannen rijpositie door een nieuw stuur dat 50 mm hoger is en 30 mm dichter bij de rijder staat. Ook heeft de Z650RS – hoe kan het ook anders – gegoten spaakwielen.
Artillery shell-tellers
Voor de nieuwe Z650RS stond de Z650-B1 model voor het ontwerp en dat is terug te zien in de designelementen; de tank, zijpanelen en niet te missen duck tail. De cockpit heeft twee analoge ‘artillery shell’-tellers met daartussen een lcd-display. De ledkoplamp, richtingaanwijzers en achterlicht lijken van de klassieke Z650 te komen, maar hebben een moderne touch waarbij het achterlicht zo is ontworpen dat het lijkt alsof het als één geheel verlicht wordt. Dit in tegenstelling tot conventionele ledlampen waarbij het licht een verzameling losse lichtpunten is.
Kleuren en prijs
De nieuwe Z650RS staat vanaf november bij de Kawasaki-dealers. Hij is beschikbaar in het Metallic Spark Black, Candy Emerald Green en Metallic Moondust Gray/Ebony. Prijzen worden later dit jaar bekendgemaakt. Voor de houders van een A2-rijbewijs is er een 35kW-versie beschikbaar.