Nieuw: Tinbot TB-RS1
Tinbot, een bedrijf dat elektrische tweewielers produceert, werd enkele jaren geleden opgericht in Duitsland. Het merk werd aanvankelijk geassocieerd met een aantal elektrische scootermodellen, gevolgd door twee enduro- en motardvarianten die op hetzelfde platform werden gebouwd. De nieuwe TB-RS1 volgt de hedendaagse esthetiek van sportieve naked bikes met een afgeronde ‘valse’ brandstoftank en een breed, naar voren gericht silhouet. De proporties zijn vergelijkbaar met die van grote machines, met een zadelhoogte van 850 mm en een wielbasis van 1.550 mm.

Tot 200 km in Eco
De Tinbot TB-RS1 produceert een piekvermogen van 47,6 pk en 63 Nm koppel, maar zoals het geval is met elektrische motoren, zijn hun nominale vermogens een veel realistischere weergave van hun werkelijke prestaties. Bij de RS1 is de motor gewaardeerd voor een nominaal vermogen van 11,5 pk. Daarom heeft hij een topsnelheid van slechts 120 km/u. Dit betekent in ieder geval dat hij geschikt is voor het A1- en B-rijbewijs.
De TB-RS1 wordt aangedreven door een lithium-ion batterij die in ongeveer zes uur kan worden opgeladen. Bovendien claimt de batterij een bereik van 100 km in de prestatiemodus, zodat je lange afstanden kunt rijden met 95 km/u, en een nog indrukwekkender bereik van 200 km in de eco-modus. Best indrukwekkend voor een elektrische motorfiets van 183 kg.

Voorlopig nog niet te koop in België
Qua technologie is de TB-RS1 standaard uitgerust met een type 2-connector, een tft-scherm en een volledige set ledlampen. Dubbele schijfremmen vooraan en een enkele schijf achteraan brengen hem tot stilstand. Ondertussen krijgt de motorfiets ook een stevige omgekeerde voorvork en een qua veervoorspanning instelbare monoshock achter.
De Tinbot TB-RS1 wordt aangeboden in vier basiskleuren: zwart, blauw, grijs en rood. Hij kost 10.990 euro. De motor wordt nu uitsluitend aangeboden in Duitsland, Oostenrijk en Italië, maar wie weet komt hij binnenkort ook naar de Benelux.
