Nieuwe campagne voor meer veiligheid motorrijders
Campagnes voor veiliger motorrijden, daar kunnen we alleen maar blij mee zijn. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceert samen met Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) een nieuwe voorjaarscampagne om automobilisten aan te moedigen beter op te letten voor motorrijders. De campagne ‘kijken kijken’ (lees als ‘twee keer kijken’) moet botsingen van motards met auto’s zoveel mogelijk vermijden. Uit de Vlaamse ongevallencijfers blijkt namelijk dat in meer dan de helft van alle letselongevallen met motorrijders het gaat om een botsing met een wagen. VSV start met affiches naast de Vlaamse snelwegen, samen met radiospots en een digitale campagne.
Plots opduikende motorrijders
Een recente bevraging van de VSV toont aan dat 32 procent van de Vlaamse autobestuurders recent verrast werd door een motorrijder. 87 procent is van mening dat motorrijders kwetsbaar zijn in het verkeer en 73 procent zegt daarom extra aandachtig te zijn. Ruim zeven op de tien ondervraagden geeft aan twee keer te kijken alvorens een manoeuvre uit te voeren. Positief is dat vooral veertigplussers dat doen. Minder goed is dat jongere bestuurders tot 29 jaar dat weleens vergeten.
Meer info over de campagne vind je hier.