Onze rebel op de Rebel, deel 1: de Honda CMX 1100 Rebel

Wheels and Waves is achter de rug. En dat weten we maar al te goed, want MotorNieuws’ huisrebel mocht met de Honda CMX 1100 Rebel en 500 Rebel naar het populaire Franse event. Dit is deel 1 van zijn relaas. Deel twee volgt spoedig, deel 3 mocht was niet voor publicatie vatbaar.

Hetzelfde maar anders

In 2019 reden we met de Honda CB1000 van Barcelona over de Pyreneeën naar Wheels and Waves in de mondaine badstad Biarritz aan de westkust van Frankrijk. Het werd een fantastische rit en het festival was meer dan de moeite waard. Ik moest dan ook geen seconde nadenken over het antwoord op de vraag of ik Wheels and Waves nog een keertje wilde bezoeken. Onze ‘wheels’ stonden dit jaar onder de Honda CMX 1100 Rebel.

Cultfestival

Geen ritje door de Pyreneeën dit keer. In een uurtje of zes reisden we met de TGV tot in het station van Biarritz, op een boogscheut van het festival en de woeste Atlantische kust. Biarritz is een gezellige badstad en trekt in de zomer toeristen vanuit heel Europa. Door de ligging vlak tegen de Spaanse grens en het prachtige groene achterland is Biarritz beslist ook geen verkeerde bestemming voor een motorvakantie. Zeker wanneer je opteert voor de eerste dagen van juli want dan wordt Biarritz letterlijk overspoeld door motoren.

Het cultfestival Wheels and Waves trekt dan duizenden motorliefhebbers, waarvan het overgrote deel zich met plezier aanpast aan de sfeer van het festival. Je ziet weinig niet omgebouwde motoren en hoe meer ‘cult’ er vanaf straalt hoe beter jij en je machine blenden in de kleurrijke massa. De sfeer is geweldig en ook het weer staat aan onze kant. Gelukkig, want Honda stippelde een route van zo’n 160 km uit, waarvan een belangrijk deel ons voert door de bergen van het aangrenzende Baskenland. We starten langs de kust richting Spaanse grens. De Honda CMX1100 Rebel die we testen is een DCT-versie, dus met een automatische zesbak. Het ontbreken van een koppelingshendel vraag altijd even gewenning en het deactiveren van de handrem is ook niet iets dat je gewend bent. Maar in gebruik is de DCT (Double Clutch Transmission) de Rebel op het lijf geschreven.

Schot in de roos

De dikke 1100 cc tweecilinder uit de Africa Twin is van nature al een heel gemakkelijk en schakellui te rijden krachtbron, maar in combinatie met een DCT is het nog relaxer aan boord van de CMX.  En dat relaxte gevoel past helemaal bij de ongecompliceerde looks van CMX. Die lijkt overigens als twee druppels water op z’n kleinere broertje, de CMX500 Rebel. Met een laag zadel, een losse duozit op het achterspatbord, een stijl oplopende benzinetank en een heel mooi getekende ronde koplamp met vier leds past de CMX het best onder de noemer ‘bobber’. Maar er is geen enkele andere motorfiets in deze klasse die je zou kunnen verwarren met de CMX. Het Amerikaanse designteam zette echt iets heel specifiek op papier en gelet op de verkoopcijfers mag dat gerust een schot in de roos genoemd worden. En je moet er niet eens Sean Connery voor in een bloem stoppen.

Onze test-Rebel is voorzien van een laagje Pearl Stallion Brown en die lak staat hem geweldig. De zwarte versie is ook mooi hoor, maar het bruin geeft een extra stijlvolle uitstraling. Verder is de afwerking van de CMX zoals je dat van een Honda verwacht: hoge lakkwaliteit, geen slordigheden en heel veel aandacht voor detail. 

Met dikke klappen

Na zo’n twintig kilometer drukke kustwegen sturen we voor de rivier Adour het binnenland in. De drukte van de toeristische kust maakt stilaan plaats voor mooie bochtige wegen en een heel groene omgeving. De Rebel vindt het allemaal best fijn. Nu er wat sneller gereden wordt zet ik de DCT in de stand Sport. En dat maakt een wereld van verschil. De keuzestand van de versnellingsbak past meteen ook de settings van de tractiecontrole aan maar het is vooral de gasreactie die opvallend brutaler is. Het voor gebruikt in de CMX  teruggetunede Africa Twin-blok (van 102pk bij 7.500 opm naar 87pk bij 7.000 opm en van 105 Nm bij 6.750 opm naar 98 Nm bij 4.750 omp) laat heel duidelijk voelen dat de speeltijd voorbij is als je daar voor kiest. De twin levert instant vermogen en de Rebel knalt met dikke klappen vooruit. Die klappen lijken door de 270° krukas heel erg op die van een 90° v-twin en dat is een mooi, maar voor dit type motorfiets heel uitzonderlijk geluid. En dat typeert de CMX  nog het meest. Het is een custom, maar anders dan alle anderen. Dat ondervind je des te meer naarmate er sneller gereden wordt. Dan blijkt dat er met de CMX eigenlijk best wel een stukje gestuurd kan worden. Lange doorlopende bochten verteert de Honda CMX 1100 Rebel zonder enig probleem en de gekozen lijn wordt door het rijwielgedeelte mooi strak aangehouden. In korte bochten is het vooral de grondspeling die zich op een positieve manier laat opmerken. Die is voor dit type motor eigenlijk nog behoorlijk groot en je kan daardoor de CMX sportiever rijden dan je aanvankelijk zou verwachten. En dat is fijn. Bovendien is de veervoorspanning vooraan en achteraan instelbaar, waardoor het desgewenst allemaal nog iets sportiever kan.

Zalig terugschakelen

Gebruik je de manuele sturing van de bak op een sportieve manier, dan word je door de dikke twin getrakteerd op dikke doffe knallen bij het terugschakelen. Zalig is dat. De Rain-modus gebruik je best enkel … in de regen. Het vermogen wordt in deze modus sterk geknepen en de tractiecontrole gedraagt zich dan als een schoonmoeder door zich te pas en te onpas te moeien. De bediening van al de elektronica verloopt door middel van knoppen op de linker en rechter stuurhelft en gaat, eens de gebruikelijke gewenningsperiode voorbij is, vlot en gemakkelijk. Een minpuntje van heel de knoppenhandel is dat de bediening van de pinkers soms moeilijk te vinden is en bovendien redelijk wat drukkracht vraagt om uitgeschakeld te worden. Een ander klein puntje van kritiek is er voor het ronde dasboard. Vooral bij felle zon is de overigens behoorlijk complete informatie niet altijd even goed afleesbaar. Eerlijkheidshalve moet ik er bij vermelden dat we tijdens deze test met een zonnebril reden en dat de afleesbaarheid zonder zonnebril beter is. Stijlgewijs was het echter een must.

Details

De zitpositie is heel relax en het zadel geeft voldoende steun. Echt lange ritten zijn wel een opgave omdat je benen ver vooruit zitten en je dus geen ondersteuning kan geven aan je onderrug. Onze rit van bijna 170 km was perfect, veel verder hoefde het heus niet te zijn. Doordat de Rebel z’n maximaal koppel al vrijgeeft bij 4.750 toeren draait de motor in de praktijk relatief weinig toeren en dat heeft een gunstige invloed op het verbruik. Wij noteerden tijdens deze test een verbruik van 5,4 liter per 100 km. Gecombineerd met een benzinetank van 13,6 liter kan je dus zo’n 250 km ver. Nog een klein mooi detail is dat er onder het zadel een (kleine) bergruimte is voorzien met een USB stroompunt.

Meerwaarde

De Honda CMX 1100 Rebel lijkt als twee druppels water op z’n kleinere broer maar biedt veel meer. Vooral de dikke 1100 cc paralleltwin zorgt ervoor dat de machine een stuk volwassener aanvoelt dan de bescheiden 500. Er is altijd voldoende vermogen voorhanden en de manier waarop het vermogen wordt vrijgegeven én het daarbij horende uitlaatgeluid maakt het rijden met deze bobber bijzonder aangenaam. Maar  het meest aangenaam verrast werden we door de dubbele persoonlijkheid van deze machine. Want ondanks de beperkte veerwegen, de dikke voorband en een matige achterrem schuilt er in deze CMX veel meer ‘sportiviteit’ dan je aanvankelijk zou verwachten. En dat is in dit segment zeer uitzonderlijk. Enkel een Triumph Bonneville Bobber kan zich op dit vlak meten met onze Rebel, maar die kost met 15.000 € wel een heel stuk meer dan de 10.349 € die je moet neertellen voor een Rebel met conventionele versnellingsbak. Kies je voor de Honda DCT versnellingsbak – echt wel een aanrader voor deze machine – dan betaal je 11.349 €. De Rebel 1100 is daarmee veruit de goedkoopste in z’n klasse en z’n dubbele persoonlijkheid krijg je er gratis bij!

Meer info vind je op de website van Honda en op motorprijzen.be

Lees hier meer over de CMX 1100 Rebel

Technische gegevensHonda CM1100 Rebel DCT
MOTOR
Typevloeistofgekoelde tweecilinder
Cilinderinhoud1084 cc
Boring x slag92,0 x 81,5 mm
Kleppen/cilinder4
Compressieverh.10,1:1
Carburatieinjectie
Koppelingautomatische DCT
Transmissieautomatische zesbak
Eindoverbrengingketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen84 pk (64 kW) @ 7.000 tpm
Maximaal koppel98 Nm @ 4.750 tpm
ELEKTRONICA
Motorride-by-wire, rijmodi, cruise controle
RijwielgedeelteABS
RIJWIELGEDEELTE
Framedubbel stalen wiegframe
Vering voor43 mm cartridge voorvork
Stelmogelijkhedenveervoorspanning
Vering achterdubbele schokbreker
Stelmogelijkhedenveervoorspanning
Veerweg v/a95 mm
Rem voor330mm-schijf met radiale vierzuiger klauw
Rem achter256 mm-schijf met tweezuiger klauw
Banden v/a130/70-B18, 180/65-B16
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis1520 mm
Balhoofdhoek28°
Naloop110 mm
Zithoogte700 mm
Gewicht233 kg  (rijklaar)  (223 kg zonder DCT)
Tankinhoud13,6 liter
PRIJS & INFO
Prijs10.349 €, DCT: 11.349 €
Prijs Nederland 11.949 €, DCT : 13.149 € ImporteurHonda

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.