Onze rebel op de Rebel, deel 2: de Honda CMX 500 Rebel
Tijdens de test van de Honda CMX1100 Rebel (zie onze publicatie gisteren) kregen we ook de kans om te rijden met het kleinere broertje, de Honda CMX 500 Rebel. Bij een eerste aanblik, verschillen deze machines weinig, maar eens er gereden wordt ontstaat er een wereld van verschil.
Bob-job, iemand?
Het is echt heel bijzonder hoe Honda erin geslaagd is om deze twee machines er vrijwel identiek te laten uitzien. Zeker als je weet dat de grootste een meer dan dubbel zo grote cilinderinhoud heeft. Maar kijk je wat nauwkeuriger, dan zie je dat ze vrijwel geen enkele schroef gemeen hebben. Zelfs het stalen frame, de wielen en de remmen zijn helemaal anders. Beiden zijn wat je noemt bobbers, custommachines waar voor het oog geen grammetje te veel aan zit. De naam ‘Bobber’ stamt uit de racerij van de jaren dertig. Racemotoren werden toen vaak afgeleid van seriemodellen en werden voor de sport ontdaan van alles wat niet strikt noodzakelijk was. Ze kregen een ‘bob-job’ en zagen er daardoor heel puur en eenvoudig uit. En dat is ook zo bij onze kleine Rebel. Honda gebruikt een bijzondere combinatie van mat- en blinkend zwart. Het ontbreken van (zilverkleurig) chroom geeft de machine die typische sobere, stoere look. Voor wie een opstapmotor zoekt maar toch gesteld is op de nodige uitstraling, is deze CMX500 alvast wat de looks betreft dus zeker het overwegen waard.
Twinnetje
Het 471 cc twinnetje kennen we uit de Honda CB500-reeks en dat is eigenlijk heel goed nieuws. Het is een klein pareltje waarin best wat van Honda’s toptechnologie verwerkt zit. Dit alles met het oog op zo min mogelijk interne wrijving. Dat resulteert in een blokje dat 34 KW levert (46 pk) bij 8.500 opm en 43,3 Nm bij 6.000 opm. Voor gebruik in deze CMX werd het blokje licht aangepast, waardoor er iets meer koppel geleverd wordt bij lagere toeren. Het blokje reageert mooi op het gas en draait met plezier toeren. Geholpen door een goed werkende zesbak levert dit zeer aanvaardbare prestaties op en kan er met de CMX lekker doorgereden worden. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door een goed afgesteld rijwielgedeelte met goede remmen en een goed afgeregeld ABS.
Een wereld van verschil
Ondanks de kleine 16 inch wielen met daarrond best wel dikke banden (130/90-16 vooraan en 150/80-16 achteraan) stuurt de machine fijn en overheerst een gevoel van controle. Dat is voor een beginnersfiets als deze zeker een grote plus. Hetzelfde geld voor de lage zadelhoogte en de prima zithouding. De 190 kg die deze Rebel volgetankt op de weegschaal zet is slim verdeeld over beide wielen en door het lage zwaartepunt voelt de machine gewoon heel handig aan. Rest ons de prijs. Die is met 7.849 € incl BTW best aantrekkelijk. Tel daarbij een verbruik van minder dan 1 op 25 en je bent vertrokken voor een fijne rit op weg naar … een wereld van verschil!